Det kunne f.eks. være finanskonti, debitorkonti eller andre former for konti, og konti numre er altid forskellige, mens beløb kan være ens. Der kan i princippet være 100vis af konti.
Opgaven går på, at man i en celle kan skrive et vilkårligt antal konto numre, adskilt af et komma, og så vil summen af de indtastede konti komme til at stå i en anden celle (det er så her jeres løsning skal være).
Hvis man i indtastningscellen f.eks. skriver "1234,4567,2341", skal resultatet være 123,45 - 432,44 + 1234,98 = 925,99 Skriver man derimod blot "3555", så giver resultatet -535,22 Skriver man "1234,2341,3459,4899,5555,5560", vil resultatet være 8.972,20 O.s.v..
Kort sagt: Skrive et vilkårligt antal konti, adskilt med komma, og få summen af de indtastede konti.
Hvem har en smart løsning på dette?
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Accepteret svar Sendt: 16.Mar.2017 kl. 15:10
Hej Excelgaard
Sjov udfordring
Jeg har prøvet at give mig i kast med den og er kommet frem til en denne formel som bruger SØG bygget ind i en arrayformel til at finde kontonumrene i tekststrengen med kontonumre i området A1:A10 og saldo i området B1:B10 Tekststrengen med kontonumre befinder sig i E3.
Formlen skal naturligvis afsluttes med CTRL+SHIFT+ENTER
Ja, naturligvis skal der bruges matriksformel (har aldrig brudt mig om den betegnelse - kan bedre lide udtrykket 'sekvensformel', som jeg mener er mere passende).
Anyway, du vinder denne omgang, da min egen formel ikke tager højde for mellemrum, så din er absolut mere fleksibel
En lille detalje, så har jeg ikke celle afgrænsning, men kolonneafgræsning - jeg lavede din formel om til kolonne afgrænsning også, og der var (naturligvis) ingen problem.
Godt (og hurtigt) gået, Allan
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum