Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketAutomatisk fortløbende nummerering

 Besvar Besvar
Forfatter
prefalch Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 02.Dec.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Emne: Automatisk fortløbende nummerering
    Sendt: 12.Apr.2023 kl. 09:58
Hej.

Jeg har behov for at lave et kontrolskema til kontrol af en arbejdsproces.

Det jeg har brug for er at jeg indtaster et startnummer, her er serienummer, og så skal jeg kunne vælge hvor mange numre der skal være i serien, og så skrives der en side ud for hvert serienummer.

Kontrolskemaet vil bestå af feltet med serienummeret og neden under vil der være en del punkter man så manuelt skal afkrydse på det udskrevne skema.

Venlig hilsen 

Preben
Til top



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Apr.2023 kl. 10:25
Hej Preben
Har du mulighed for at uploade et lille eksempel. Jeg forstår ikke helt hvad opgaven går ud på. Hvor mange numre kan der være i en serie. Jeg kunne forestille mig at løsningen vil være forskellig alt efter om der kun kan være 5 numre i en serie eller der kan være 1.000.
God weekend
Jørgen
Til top
prefalch Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 02.Dec.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Apr.2023 kl. 10:49
Hej Jørgen.

Tak for dit svar.
Her et eks. på hvordan kontrolskemaet kunne komme til at se ud.
Det jeg forestiller mig er at man indtadter første sn. og så spørges der efter hvor mange numre detr skal være i serien.
Også en god weekend til dig
Preben
Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Apr.2023 kl. 12:37
Hej Preben
Jeg er sikker på, at det giver god mening for dig. Men beskriv trin for trin, hvad du gerne vil have, gerne i dit regneark. Forstil dig at du skal beskrive opgaven for en person, som laver noget helt andet end dig, og ikke en kollega.
  1. Registrere serienummer (som består af 8 cifre)
  2. Registre antal numre i serien (hvor mange numre kan det være. 5 eller 1.000?)
  3. Udskriv X antal kontrolskemaer
Hvis serienummer er det samme, og man skal bruge 5 skemaer, er det så ikke bare at udskrive 5 skemaer?
Hvis der er 5 numre i serien, skal det så stå nr. 1 på det første skema og nr. 2 på det andet skema osv.?
Skal nummeret skrives i enden af serienummeret, eller er det bare et separat fortløbende nummer?

Jeg har lavet en meget simpel løsning. Der kan klare 20 kontrolskemaer. Den kan sagtens udvides, men hvis du kan have mange numre i din serie, så bliver det lidt tungt. Jeg har indsat en del sideskift (ALT+p+i+i). De kan fjernes ved at trykke ALT+p+i+f.
Håber at det kan hjælpe dig videre, men ellers er du nok nød til at beskrive opgaven mere detaljeret.
Venlig hilsen
Jørgen
Til top
prefalch Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 02.Dec.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Apr.2023 kl. 13:26
Hej Jørgen.

Ja det kan jeg godt se.

Det det skal bruges til er at der til hvert apparat, skal vedlægges et kontrolskema påtrykt apparatets serienummer.

Jeg forestiller mig at der når man åbner arket kommer en kontrolboks op hvor man indtaster første serienummer og antallet af apparater. Serinummeret forhøjes med 1.
Eks:  40213324  40213325 40213326 osv.

Derefter, evt. ved en printknap i kontrolboksen udskrivet det antal kontrolskemaer der svarer til antallet af apparater, dvs. at der udskrives 10 sider hvis der et 10 apparater.

Håber at jeg har fået forklaret mig bedre denne gang.

Venlig hilsen
Preben

Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Maj.2023 kl. 07:43
Hej Preben
Du har stadig ikke svaret på, antallet af apparater :-)

I det vedhæftede dokument har jeg indsat et kontrolskema 20 gange og markeret dem som et "Udskriftsområde". Derefter har jeg delt dem på med "Sideskift".

Vejledning
  1. Skriv serienummeret øverst
  2. Tryk CTRL+P
  3. Ud for "Sider" skrive du fx 1 - 18 hvis du har 18 apparater. Eller 1-2 hvis du kun har 2 apparater
Det kan helt sikkert laves mere avanceret, men hvis antallet af apparater er forholdsvis lille er det en enkelt løsning. Hvis du har rigtig mange apparater, i en serie, så skal der nok kodes noget VBA. Det har jeg ikke sat mig ind i.

uploads/2709/kontrolskema_2023-05-01_07-31-28.xlsx

Venlig hilsen
Jørgen
Til top
prefalch Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 02.Dec.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Maj.2023 kl. 10:18
Hej Jørgen.

Jeg har ikke specificeret antallet af apparater for det kan være lige 1ra 1 til flere hundrede, men tak for input.

Venlig hilsen
Preben
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk