Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketBeregning af gennemsnitstider

 Besvar Besvar
Forfatter
Jørgen9700 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 14.Jan.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: Beregning af gennemsnitstider
    Sendt: 06.Apr.2012 kl. 23:18

Hej!

Jeg har et skema hvor der registreres aktiveringstidspunkter og starttider. Ud fra disse tider bliver der beregnet en responstid.

Mit store problem er at jeg godt vil have beregnet nogle gennemsnitstider, dels månedsvis og dels år til dato. Der ud over vil jeg gerne have beregnet antal gange (målt i %) man er startet før der er gået 00:05:00 minutter.

De røde markeringer er hvis der er gået over 00:04:59 minutter og grønne hvis der er gået under 00:05:00 minutter. De gule markeringer er hvis der er gået mere end 4 sek. (00:00:04)

Jeg har forsøgt mig også med hjælp fra dette forum men har måttet opgive da det åbenbart er lidt sværere end jeg troede. Derfor prøver jeg i igen om der er nogen der kan/vil hjælpe mig på vej igen.

På forhånd tak.

Jørgen Overbeck

uploads/443/start_stop_test.xlsx

Til top



Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Apr.2012 kl. 15:59
Du kan prøve at se nærmere på formlerne i ark Marts, E2, G2, I2, K2, M2 og O2. Måske kan de hjælpe dig på vej. Formlerne i række 5 gør det samme som dem i række 2, men dem i række 5 kan kopieres fra E5 til G5, I5 osv. hvorimod dem i række 2 manuelt skal tilrettes, fra E13:E50 i E2 til G13:G50 i G2 osv. I april måned skal arknavne-området udvides til Q1:T1, hvor T1 skal indeholde "April", og så fremdeles for øvrige måneder. 
 
Betragt det som eventuel inspiration. Jeg har stort set ikke testet for korrekt udregning.
 
mvh Hans
 
Til top
Jørgen9700 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 14.Jan.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Apr.2012 kl. 20:52
Hej Hans!
Undskyld, men overskueligheden er bestemt ikke blevet mindre efter du har delt det op og jeg forstår ikke lige hvordan række 5 kommer ind i billedet? Måske er det bare mig der ikke er så hurtig.... :-)
 
 
/jørgen
Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Apr.2012 kl. 08:27
Ja, jeg har tilladt mig mig at ændre, både struktur og formatering. Du kan selv ændre det tilbage, hvis du ikke bryder dig om det jeg har valgt. Formlerne i henholdsvis række 2 og 5 i foregående fil var bare to forskellige måder at gøre det på. Nu har jeg indsat formler i række 1 og række 2 i alle ark som jeg mener de skal se ud, idet jeg understreger, at jeg stadigvæk ikke har foretaget grundig testning. Det må du selv gøre. Bemærk at formlerne i ark Januar indeholder noget der hedder WSLIST1, i ark Februar noget der hedder WSLIST2, i ark Marts noget der hedder WSLIST3 og så videre op til ark December der indeholder noget der hedder WSLIST12. Der er tale om navngivne formler som du kan se ved at trykke på Formler (på båndet) og herefter på Navnestyring. De navngivne formler angiver de ark der skal benyttes i de respektive formler. Formlerne i månedsarkene er (efter min mening) ekstremt komplekse og hvis jeg var dig ville jeg bestemt overveje at bygge det hele anderledes op, sådan at alt input indtastes på samme sted, hvorefter man ved meget simplere formler kunne foretage de ønskede beregninger mv.
Jeg ved ikke hvordan du vil udregne "Startet rettidigt år til dato:  %", så derfor har jeg ikke indsat formler i disse celler.
Hans
 
/uploads/125/start_stop_test_10.xlsx" target="_blank">uploads/125/start_stop_test_10.xlsx
Til top
Jørgen9700 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 14.Jan.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Apr.2012 kl. 10:31
Tak for hjælpen!Thumbs Up Jeg vil prøve at kikke nærmere på formlerne. Geek
"Startet rettidigt år til dato" er antallet af grønne markeringer (startet rettidigt), pr. person i forhold til det samlede antal starter pr. person. 
/jørgen
 
Til top
Jørgen9700 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 14.Jan.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Apr.2012 kl. 10:37
Mht. andre og nemmere måder at gøre det på er jeg helt åben for input.
/jørgen
 
Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Apr.2012 kl. 13:07
Du skriver:
 
"Startet rettidigt år til dato" er antallet af grønne markeringer (startet rettidigt), pr. person i forhold til det samlede antal starter pr. person.
 
Kig på ark Januar, E13:E20. Skal E13 ikke medtælles som startet rettidigt? Hvis ikke - hvorfor ikke?
Til top
Jørgen9700 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 14.Jan.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Apr.2012 kl. 19:25
E-kolonnen skal ikke medregnes da det er forskellen mellem D- og C-kollonnen og er en tid som en computer bruger til at behandle et telefonopkald. Derfor!!! Wink
Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Apr.2012 kl. 20:09
Jeg har forsøgt at sætte formler ind i række 3. Nødvendige formler i række 4 vil blive endnu mere komplekse (og cirka 1/3 længere) end dem i række 2. Hvis du har lyst kan du jo selv forsøge. Ikke for at være næsvis, men jeg har altså ikke lyst.
Som tidligere antydet mener jeg du ville have været bedre stillet, hvis du havde input i databaseformat.
 
/uploads/125/start_stop_test_15.xlsx" target="_blank">uploads/125/start_stop_test_15.xlsx
 
Hans
 
 
Til top
Jørgen9700 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 14.Jan.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Apr.2012 kl. 23:42
Jeg takker mange gange for hjælen. Men som jeg også skrev er jeg åben overfor andre muligheder. Men jeg vil ikke forlange dig til at løfte sløret for din løsning for så havde du nok gjort det. Wink
Men 1000 tak for hjælpen.
Måske er der andre der har input i ærmet...?Question
 
/jørgen 
Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Apr.2012 kl. 08:19
OK da, jeg gjorde så et nyt forsøg. Har ændret beregningerne i række 3 og 4 så de nu viser hvad der er startet efter >=00:05:00. Hvis du kalder resultatet i en vilkårlig celle i G3:O4 for x så skulle dit ønskede resultat kunne udregnes som (1-x). Det kunne jeg have sat ind i formlerne, men det har jeg ikke gjort.
Stadigvæk, jeg har ikke testet, så jeg garanterer ikke for noget.
Hvis du virkelig er interesseret så læs noget om simpel databaseopbygning. Et af de store problemer i din model er, at du har input spredt ud over 12 ark. Formelkonstruktion bliver meget, meget simplere, hvis du har alt input i ét ark.
Hans
 
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk