Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketData fra Navision

 Besvar Besvar
Forfatter
bobby19 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 07.Feb.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Data fra Navision
    Sendt: 07.Feb.2017 kl. 16:20
Hej,

Er der en som har en fornuftig viden ift. hvordan man via Excel kan hente data fra en Navision database ? Smile
Tænker især hvordan man kan vælge specifikke tabeller.

Til top



Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Feb.2017 kl. 07:42
Jamen, dette er jo netop alene et spørgsmål om at give den rette SQL kommando.

Nu kender jeg ikke til opbygningen af din database, men et ligende eksempel kunne være at hente alle data om en bestemt finans konto, og i en dansk C5 (der ligner Navision temmeligt meget) ku8nne det se således ud (med danske tabel navne):
Select *
From   FinKart
Where  Konto = 12345
Her bestemmer du altså, tabellen (FinKart) og kontoen/ledger (12345), og jeg vælger, at hente alt om kontoen (*).

Data kan enten læses ind i et regneark, eller endnu bedre, hvis man skal arbejde videre med dem i VBA, ind i en array (matrix/sekvens) variabel.

Man kan også udvælge specifikt, hvilken data man ønsker om en given 'ledger' - det som du kalder 'kolonner' i tabellen.

Igen, uden, at kende din database og dens opbygning, skal du lave noget i denne stil:
Select 'Omsætning', 'Forbrug', 'Budget tal'
From   'Projekter'
Vhere  'Ledger' = 'Projektnr.'

Jeg medgiver, at det kan være lidt et 'koncentreret puslespil', hvis man ikke lige er så skarp i SQL, men, tro mig: Det er besværet værd - man kommer ud i den anden ende med en ekstrem 'heruka' oplevelse af, hvad Excel virkelig kan, i samarbejde med databaser (og, det er ikke så lidt, skal jeg hilse, at sige Geek)

Men, grundstenen må være, at finde ud af, hvad de forskellige tabeller, ID'er og kolonner hedder i din database - og, så strikke SQL kommandoerne sammen.

Personligt vil jeg anbefale, at lave de ønskede kald til databasen via Excel's indbyggede 'Wizard', mens makrooptageren er slået til - dermed får du næsten alt forærende: Navnene i din database, SQL kommandoen, der skal benyttes, og selve forbindelsesstrengen (ConnectionString).

Men, uden at kende de ting, så er det nærmest umuligt, at hjælpe din via et forum på 'langdistance' - hvor i mod det normalt tage under 1 minut at lave, når man sidder foran databasen og har adgangen dertil, og kender navnene i databasen Geek

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Feb.2017 kl. 17:11
Yeps - piece of cake...
Hent dine tabeller fra Navision via ODBC med en SQL kommando...

Kan gøres både manuelt eller via VBA kode....

Har lavet 100vis af sådanne tabeller og rapporter fra Axapta, C5, navision og sågar fra BaaN.

Manuelt: Benyt 'Fra andre kilder' i gruppen 'hent eksterne data' fra fanen 'Data' i Båndet.
VBA kode: Gør det samme, men med makro optageren tændt Smile
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
bobby19 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 07.Feb.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Feb.2017 kl. 18:11
Excelgaard:
Men hvordan ved du hvilken ledger du skal have fat i ? (Efter du har fået adgang til SQL databasen via forespørgsel)
Og hvordan vælger du hvilke kolonner du skal bruge?

Eksempel:
Man skal have fat i projekters omsætning, forbrug og budget tal

Smile
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Feb.2017 kl. 07:42
Jamen, dette er jo netop alene et spørgsmål om at give den rette SQL kommando.

Nu kender jeg ikke til opbygningen af din database, men et ligende eksempel kunne være at hente alle data om en bestemt finans konto, og i en dansk C5 (der ligner Navision temmeligt meget) ku8nne det se således ud (med danske tabel navne):
Select *
From   FinKart
Where  Konto = 12345
Her bestemmer du altså, tabellen (FinKart) og kontoen/ledger (12345), og jeg vælger, at hente alt om kontoen (*).

Data kan enten læses ind i et regneark, eller endnu bedre, hvis man skal arbejde videre med dem i VBA, ind i en array (matrix/sekvens) variabel.

Man kan også udvælge specifikt, hvilken data man ønsker om en given 'ledger' - det som du kalder 'kolonner' i tabellen.

Igen, uden, at kende din database og dens opbygning, skal du lave noget i denne stil:
Select 'Omsætning', 'Forbrug', 'Budget tal'
From   'Projekter'
Vhere  'Ledger' = 'Projektnr.'

Jeg medgiver, at det kan være lidt et 'koncentreret puslespil', hvis man ikke lige er så skarp i SQL, men, tro mig: Det er besværet værd - man kommer ud i den anden ende med en ekstrem 'heruka' oplevelse af, hvad Excel virkelig kan, i samarbejde med databaser (og, det er ikke så lidt, skal jeg hilse, at sige Geek)

Men, grundstenen må være, at finde ud af, hvad de forskellige tabeller, ID'er og kolonner hedder i din database - og, så strikke SQL kommandoerne sammen.

Personligt vil jeg anbefale, at lave de ønskede kald til databasen via Excel's indbyggede 'Wizard', mens makrooptageren er slået til - dermed får du næsten alt forærende: Navnene i din database, SQL kommandoen, der skal benyttes, og selve forbindelsesstrengen (ConnectionString).

Men, uden at kende de ting, så er det nærmest umuligt, at hjælpe din via et forum på 'langdistance' - hvor i mod det normalt tage under 1 minut at lave, når man sidder foran databasen og har adgangen dertil, og kender navnene i databasen Geek

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Feb.2017 kl. 07:41
Kom du videre?
Hvordan gik det?
Kunne du bruge det?
Fik du noget ud af det?

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
tommyhermann Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 31.Okt.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Feb.2017 kl. 13:52
Jeg er enig med I am groot.
 
Det er umagen værd. Jeg har også lavet 100 vis af views.
 
tit kan du se i økonomisystemet hvilke tabeller der skal benyttes. Jeg har en nav 5. Benytter du tilsvarende vil jeg gerne vise hvordan jeg gør.
Til top
tommyhermann Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 31.Okt.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Feb.2017 kl. 13:56
Jeg plejer nu at lave min views i SQL og kalder dem herefter fra excel via data og fra andre kilder.
 
hvor er det at du laver dem henne? Som jeg forstår dig, så laver du dem direkte fra excel?
Til top
bobby19 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 07.Feb.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Mar.2017 kl. 13:47
Excelgaard:

Det hjalp.
Fandt ud af det, tak Thumbs Up
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Mar.2017 kl. 14:15
Velbekomme Smile
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk