Hej alle,
Jeg har et problem med at få en SUM-formel til at virke.
I vedhæftede regneark har jeg et refusionsskema. I de enkelte uger vil jeg sætte et X når der kommer et beløb ind på de personer, der står yderst til venstre.
Når jeg vil tælle antallet af X'er, gange det med det beløb der står ud for vedkommende, så tager den (selvfølgelig) summen af Beløb-kolonnen, og ganger med antal X'er.
Mit problem er:
Jeg skal beregne beløbet ud fra den enkelte måned. Det vil sige, at Januar skal beregnes for sig selv, februar for sig selv og så videre.
Formlen skal tjekke følgende:
- At der står den rigtige afdeling i Afdelings-kolonnen (tjekker mod et felt på et andet ark, det er ikke noget problem...)
- At måneden passer med et felt på et andet ark (det er heller ikke noget problem)
- At den kun ganger antal X'er med det beløb der står ud for den enkelte linje
Navnet på medarbejderen og refusionstype bliver kun brugt på denne side, og har således ingen relevans for formlen.
Jeg har siddet og rodet med det her i nogle dage efterhånden, og har prøvet mange forskellige kombinationer af SUM.HVIS, SUM.HVISER, TÆL.HVIS, TÆL.HVISER og har senest kigget på SUMPRODUKT, men det kræver - så vidt jeg kan se - stadig en kombination af de nævnte formler.
En færdig formel er selvfølgelig helt super, men vil lige så gerne have pointers og tips, der kan guide mig hen til, at jeg selv laver slutproduktet
Jeg laver regnearket i Excel 2010, men det skal også kunne bruges i Excel 2007.
Al hjælp er prisværdigt!!
PS: I skal ikke tage jer af ugenumrene under de enkelte måneder. Det er et 5-4-4 princip, som vi kører med regnskabsmæssigt
uploads/825/Mappe1.xlsx