Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Flere linjer med ens ID og finde det største afvig

 Besvar Besvar
Forfatter
frimbas Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 12.Mar.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frimbas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Flere linjer med ens ID og finde det største afvig
    Sendt: 12.Mar.2024 kl. 11:50
Jeg starter med at beskrive regnearket.
Kolonne A: ID nummer
Kolonne B: Start tid
Kolonne C: Stop tid
Kolonne D: Hvis tiden er mellem 5-6 min. tekst "5-6 min"
Kolonne E: Hvis tiden er mellem 6-7 min. tekst "6-7 min"
Kolonne D: Hvis tiden er over 7 min. tekst "Over 7 min"

Min udfordring, er så at jeg skal i en tilstødende tabel vise det højeste resultat af de 3 tider, hvor alle linjer med samme ID nummer

Nogle gode råd til dette?
Til top



Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Mar.2024 kl. 09:52
Jeg har prøvet at forklare i vedhæftede

Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 574
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Mar.2024 kl. 12:29
Hvis formelfunktionen MAKSHVISER er tilgængelig i din Excel-version, kunne du undersøge, om den kan løse din udfordring.
Til top
frimbas Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 12.Mar.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frimbas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Mar.2024 kl. 13:53
Måske en lille vigtig detalje. 
Jeg kender ikke hvor mange rækker der kommer fra måned til måned.
Det kan være op til 4 rækker med samme ID, og 50 rækker totalt. Næste måned 5 rækker hvert sin ID

ID nummeret er arbejdsopgave nr. og stiger fortløbende. Dog nogle nummer kan springes over, hvis andre skal løse denne opgave


Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SBB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Mar.2024 kl. 18:12
Enig med Maxzpad - makshviser burde kunne løse problemet.

Ville hjælpe med et eksempelark.
Til top
frimbas Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 12.Mar.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frimbas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Mar.2024 kl. 21:14
Skal se om jeg ikke kan lave et eksempel ark i morgen. Så giver det måske lidt mere mening.
Og skal også teste det indkomne forslag i morgen
Til top
frimbas Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 12.Mar.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frimbas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Mar.2024 kl. 13:38
uploads/3079/Eksempel.xlsx

Så har jeg fået lavet en trimmet version af original fil. Arket regner ud responstider, og skriver i kolonne Q til T, hvilke tider der er overskredet. Kolonne U afgør kunde om den skal gælde eller ej.

Min udfordring er, så at alle opgaver med samme ID kolonne A skal en så finde det største/groveste afvig. I vedlagt eksempel, er række 3 og 4, er det række 3 som har det groveste afvig og skal være den vi skal tælle med i kolonne Y2, som summerer alle gældende afvig inden for denne kategori.
Sådan skal den tage alle rækker.
Der kan være fra nogle få og op til 70 rækker. Max antal med samme ID er 4.

Skal en først finde alle afvig og samle dem i en ny mellem tabel og derfra summere dem i den ønskede tabel/liste?
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Mar.2024 kl. 19:16
Jeg håber du kan arbejde videre på vedhæftede fil. 
Jeg har indssat en ekstra kolonne i tabellen (kolonne B, #), har omdøbt tabelnavnet til d, har skjult en række kolonner for at det er til at arbejde med, og har udregnet max værdien pr. ID i kolonne Z. I øvrigt har jeg overskrevet dine formler i en række celler i S:U. Det er ikke til at regne på udtryk som 5-6 min, 6-7 min og så videre. Hvis du absolut ønsker at vise det sådan, så skal du gøre det med formatering, men din formel skal returnere rene talværdier., ellers bliver det unødigt kompliceret.



Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2024 kl. 10:56
@frimbas

Hvad med en lille kommetar?
Til top
frimbas Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 12.Mar.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frimbas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Mar.2024 kl. 11:30
Beklager! Sene svar...
Men når jeg er på arbejdet, er det 24t. Afløst af en heldags øvelse.
Weekenden var låst til andet aktivitet. Wink

Hurtig kik på den fil, ser lovende ud. Men grundet stor aktivitet privat og arbejde, tror jeg det går nogle dage, før jeg har ro på til at fordybe mig i løsningen.

Men lover at vende tilbage
Til top
frimbas Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 12.Mar.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frimbas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Mar.2024 kl. 15:21
Hej igen...
Jeg har fået kigget på løsningen og jo den løser mit problem. Og lidt ikke, og det skyldes min manglende viden eller forståelseCry

Det jeg forstår så langt, at ved brugen af R1C1 reference finder man MAKS værdi. Men i rækken under ændrer formel sig fra :r["&0&"]c["&-5&"]";0 til :r["&d[@['#]]-1&"]c["&-5&"]";0.
Den klarer jeg ikke at lure. Og når jeg forsøger at kopiere formel over til min originale fil, hvor jeg har lavet en kolonne # med aktuel formel. Virker den ikke.

Hvad er det jeg ikke forstår her?
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Mar.2024 kl. 09:52
Jeg har prøvet at forklare i vedhæftede

Til top
frimbas Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 12.Mar.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frimbas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Mar.2024 kl. 20:56
Fantastisk!
Jeg kigger på det i morgen aften...

God påske!
Til top
frimbas Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 12.Mar.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frimbas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Apr.2024 kl. 16:56
at se på det næste dag, fik jeg ikke gjort, da min computer døde.
Så det bliver i aften...
Til top
frimbas Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 12.Mar.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frimbas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Apr.2024 kl. 12:28
Hans K.
Tak for god hjælp! Det løste mit problem.
Det eneste er, at din formel kræver rene tal i cellen, og ikke at der er en værdi ud fra en formel.
Men det tager jeg senere, når tiden tillader det.
Nok en gang mange tak!
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Apr.2024 kl. 16:24
Som jeg sagde i mit første indlæg så kan du løse det ved hjælp af formatering.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk