Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketFlytte data fra Celler til bestemte kolonner.

 Besvar Besvar
Forfatter
Wiseguy Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 09.Mar.2010
Land: DK
Status: Offline
Point: 204
Direkte link til dette indlæg Emne: Flytte data fra Celler til bestemte kolonner.
    Sendt: 23.Mar.2013 kl. 18:09
Jeg kan vel så konkludere at mit problem er klaret, og derfor stor tak til excelent, HK, samt sorensen for jeres hurtige hjælp.Thumbs Up
Wiseguy.
Til top



Til top
Wiseguy Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 09.Mar.2010
Land: DK
Status: Offline
Point: 204
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Mar.2013 kl. 18:02
Citat: excelent excelent skrev:

Ja som HK og sorensen antyder er dine data ikke helt godt struktureret, men
du får mit bud her.
 
Nej struktueringen af data var ikke alt for godt, jeg skulle havde kontrolleret HTML filen for de fejl som fremkom ved konverteringen. Det er bare sådan at når jeg kører HTML filen i Chrom browser, ser det meget godt ud, det er meget svært at finde disse fejl hvis ikke man ligefrem leder efter dem.Smile
Wiseguy.
Til top
Wiseguy Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 09.Mar.2010
Land: DK
Status: Offline
Point: 204
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Mar.2013 kl. 17:54
Citat: sorensen sorensen skrev:

Der ser ud til at være lidt mere systematik i den række, der starter med DB- og løbenummeret er de sidste 5(!) tegn i denne række.
Så kan du udtrække løbenummeret derfra f.eks i kol B og så bruge den som udgangspunkt
 
/uploads/677/DVD_Kartotek3.xls" rel="nofollow">uploads/677/DVD_Kartotek3.xls 
Det har du ret i sorensen, DB-XX-XXX-XXXX er Det unikke nummer til hver DVD (Ingen dubletter).
Jeg har dog valgt HK's løsning, nok også fordi jeg jo var igang med at tilføje den ekstra linie som manglede nogle steder. Dette arbejde er færdig, og det hele fungerer fint.
Nu skal jeg så igang med at lave Databasen i ACCESS, som jo så skal hente data fra EXCEL filen.
Jeg har skilt selve mappen i EXCEL i 9 individuelle ark, så vil det være nemmere at rette, men også en fordel når ACCESS skal hente data.Smile

Wiseguy.
Til top
excelent Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 12.Apr.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Mar.2013 kl. 20:27
Ja som HK og sorensen antyder er dine data ikke helt godt struktureret, men
du får mit bud her.
 
Jeg anvender Excel 2016 DK. Hvad anvender DU ? HUSK TILBAGEMELDING !!!
Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Mar.2013 kl. 16:50
Der ser ud til at være lidt mere systematik i den række, der starter med DB- og løbenummeret er de sidste 5(!) tegn i denne række.
Så kan du udtrække løbenummeret derfra f.eks i kol B og så bruge den som udgangspunkt
 
Til top
Wiseguy Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 09.Mar.2010
Land: DK
Status: Offline
Point: 204
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Mar.2013 kl. 16:31
Citat: sorensen sorensen skrev:

Fremfor at rette data til, så der for hver DVD er 9+1 rækker kan du evt udvide formlen fra HK.
Jeg kan se at der er et løbenummer for hver film. Du kan evt bruge dette nr i SAMMENLIGN, der så vil returnere den række nummeret står i. Med dette som udgangspunkt i FORSKYDNING kan du slippe for at rette alle rækkerne.
Men der er så det problem at løbenummeret ikke må bruges til andet (f.eks må der ikke være sammenfald med årstal eller nogle af de andre tal, der står ud for hver film.
Det vil stadig gå galt når der mangler en linie, da der så vil komme en anden oplysning i en celle end den, du ønsker, men du kan i hvert fald styre at filmens løbenummer altid kommer i samme kolonne.
 
Løbenummeret i kolonne H
 
=FORSKYDNING($A$1;SAMMENLIGN($H1;$A:$A;0)+KOLONNE()-9;0)
 
 
Dit problem er dog at der ikke er nogen egentlig systematik i hvordan dine data står. For nogle film står titlen to rækker over løbenummeret, for andre er det tre rækker, så der er nok en del manuelt arbejde forude.
Den løsning fandt jeg også ud af at jeg kunne bruge, da jeg så HK's kode sorensen, men det giver netop det resultat som du beskriver. Derfor har jeg valgt at tilføje den ekstra celle ved hver film (Hvor den mangler). Det vil selvfølgelig tage noget tid, men så fungerer det efter hensigten.  Jeg er igang, og er nået til DVD nr. 432, så er der kun godt 800 tilbage.LOL
Se mit svar til HK, hvor jeg beskriver fejlen med den manglende celle. 
Wiseguy.
Til top
Wiseguy Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 09.Mar.2010
Land: DK
Status: Offline
Point: 204
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Mar.2013 kl. 16:23
Citat: HK HK skrev:

Hvis der er ni rækker med data (hvoraf nogle kan være blanke) for hver DVD og én blank række mellem hver DVD, så kan du bruge det der er vedhæftet.


Sådan systematik ser ud til at gælde i række 173 til 203 hvorefter systematikken brydes, og resultatet bliver selvfølgelig herefter.

Hans



Mange tak for hurtig hjælp HK.Thumbs Up
Det fungerer fint, lige efter hensigten, men der hvor systematikken svigter er der en fejl i konverteringen fra HTML til TEXT.
Jeg brugte et program på nettet, men det svigter hvis første linie ikke indeholder tekst. Programmet tager kun linien med hvis den indeholder tekst.
Jeg har medtaget et eksempel her i mit indlæg:

1.<TR><strong>
2.<td align="center" class="style2" height="16px"><strong>TF</strong></td>
3.<td align="center" class="style2" height="16px"><strong>DB-02-052-1223</strong></td>
4.<td align="left" class="style2" height="16px"><strong><a href="DB-02-148-1225.html"onclick="return popup">Troy (Troja).</a></strong></td>
5.<td align="center" class="style2" height="16px"><strong>163</strong></td>
6.<td align="center" class="style2" height="16px"><strong>2004</strong></td>
7.<td align="center" class="style2" height="16px"><strong>1223</strong></td>
8.<td align="left" class="style2" height="16px"><strong>Brad Pitt.</strong></td>
9.<td align="center" class="style2" height="16px"><strong>Box 2.</strong></td>
10.<td align="left" class="style2" height="16px"><strong><font color="#2929ff">Drama.</strong></td>
11.</TR></strong>
12.<TR><strong>
13.<td align="center" class="style2" height="16px"><strong></strong></td>
14.<td align="center" class="style2" height="16px"><strong>DB-02-049-1222</strong></td>
15.<td align="left" class="style2" height="16px"><strong><a href="DB-02-049-1222.html"onClick="return popup">Little Manhattan.</a></strong></td>
16.<td align="center" class="style2" height="16px"><strong>84</strong></td>
17.<td align="center" class="style2" height="16px"><strong>2005</strong></td>
18.<td align="center" class="style2" height="16px"><strong>1222</strong></td>
19.<td align="left" class="style2" height="16px"><strong>.</strong></td>
20.<td align="center" class="style2" height="16px"><strong>Box 2.</strong></td>
21.<td align="left" class="style2" height="16px"><strong><font color="#009900">Comedy, Famely, Romance.</strong></td>
22.</TR></strong>

Som du ser er der noget tekst (TF) i linie 2, men i linie 13 er der ingen tekst, derfor springer den linien over.Confused
Hvis jeg tilføjer den ekstra celle i oversættelsen (Hvor den mangler), ja så virker det helt efter hensigten.WinkSmile
Wiseguy.
Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Mar.2013 kl. 16:20
Fremfor at rette data til, så der for hver DVD er 9+1 rækker kan du evt udvide formlen fra HK.
Jeg kan se at der er et løbenummer for hver film. Du kan evt bruge dette nr i SAMMENLIGN, der så vil returnere den række nummeret står i. Med dette som udgangspunkt i FORSKYDNING kan du slippe for at rette alle rækkerne.
Men der er så det problem at løbenummeret ikke må bruges til andet (f.eks må der ikke være sammenfald med årstal eller nogle af de andre tal, der står ud for hver film.
Det vil stadig gå galt når der mangler en linie, da der så vil komme en anden oplysning i en celle end den, du ønsker, men du kan i hvert fald styre at filmens løbenummer altid kommer i samme kolonne.
 
Løbenummeret i kolonne H
 
=FORSKYDNING($A$1;SAMMENLIGN($H1;$A:$A;0)+KOLONNE()-9;0)
 
 
Dit problem er dog at der ikke er nogen egentlig systematik i hvordan dine data står. For nogle film står titlen to rækker over løbenummeret, for andre er det tre rækker, så der er nok en del manuelt arbejde forude.
Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Mar.2013 kl. 09:21
Hvis der er ni rækker med data (hvoraf nogle kan være blanke) for hver DVD og én blank række mellem hver DVD, så kan du bruge det der er vedhæftet.


Sådan systematik ser ud til at gælde i række 173 til 203 hvorefter systematikken brydes, og resultatet bliver selvfølgelig herefter.

Hans



Til top
Wiseguy Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 09.Mar.2010
Land: DK
Status: Offline
Point: 204
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Mar.2013 kl. 18:50
exelent:
Ja, der er 9 datarækker i hver 'Form',
og ja der er tomme dataceller (Manglende data), hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtig.Smile
Men prøv at se filen jeg har Uploded, så tror jeg du kan se hvad jeg mener, ellers svarer jeg selvfølgelig på eventuelle spørgsmål.
Wiseguy.
Til top
Wiseguy Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 09.Mar.2010
Land: DK
Status: Offline
Point: 204
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Mar.2013 kl. 17:39
Citat: excelent excelent skrev:

Det er altså ikke let at se, prøv opload et eks. hvor du har lavet  3 rækker
Er det altid ens antal rækker i hver dataset ?  er der tomme celler imellem datasættene ?
Nej det har du ret i exelent, jeg så ikke indlægget efter at jeg havde redigeret det sidste gang.
Jeg Uploder lige hele regnearket, så er det til at overskue.
Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det.Thumbs Up


Gør lige opmærksom på at jeg bruger Office 2003.Wink


Wiseguy.
Til top
excelent Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 12.Apr.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Mar.2013 kl. 17:09
Det er altså ikke let at se, prøv opload et eks. hvor du har lavet  3 rækker
Er det altid ens antal rækker i hver dataset ?  er der tomme celler imellem datasættene ?
Jeg anvender Excel 2016 DK. Hvad anvender DU ? HUSK TILBAGEMELDING !!!
Til top
Wiseguy Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 09.Mar.2010
Land: DK
Status: Offline
Point: 204
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Mar.2013 kl. 16:21
Jeg har det sidste års tid arbejdet med at kode et HTML dokument over mine 1350 DVD film. Jeg er nu færdig, mangler kun lige Finish'en.
Jeg har dog besluttet at jeg ville prøve at indsætte alle Data i et ACCESS dokument, så jeg får et DVD kartotek udført i ACCESS.
Det er lykkedes mig at 'Udtrække al Data fra mit HTML dokument og indsætte det i et EXCEL regneark. Problemet er dog at disse data står under hinanden i en kolonne ! Jeg vil gerne have hver enkelt data anbragt i sin egen kolonne, men ved ikke rigtig hvordan jeg skal gøre dette ?
Jeg kan jo gøre det manuelt, men det er ret meget data (ca. 13000 linier) der skal kopieres, og det vil jo tage resten af året.
Jeg har taget et billede af det omtalte regneark, og selv manuelt overført data, som jeg ønsker det skal være:


Bemærk at de tomme felter også skal stå tomme i de kolonner der flyttes til.
Kan mit projekt udføres, og kan nogen hjælpe mig ? 
Wiseguy.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk