Forfatter |
Emne Søg Emne funktioner
|
JAKIV
Forum Begynder
Medlem: 14.Apr.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 8
|
Emne: Sammentræk celleindhold Sendt: 26.Feb.2023 kl. 14:16 |
Hej jeg har et lille problem, som jeg har brugt for noget hjælp til at løse. Om det foregår med VBA eller en formel er faktisk lige gyldigt. I kolonne A har vi de data, vi skal bruge, og kolonne B = Resultat Et ord, der er opdelt i stavelser (Kolonne A), skal kombineres til et enkelt ord i kolonne B Resultatet skal skrives i Kolonne B og i samme række som den sidste stavelse af ordet. Det er KUN endestavelsen, der har et mellemrum til sidst. Eks. "sid" - "ste " = "sidste " Derfor er det nok også dette " ", der skal selekteres på,,, men hvordan ?Der kan forekomme "/" eller "/ " eller " /" i kolonne A. Disse celler skal blot kopieres direkte ud i kolonne B.
Eksempel A - B På - På sid ste - sidste sko le dag - skoledag / - / de ler - deler vi - vi ka ra mel ler - karameller ud - ud
Håber nogen kan gennemskue løsningen :-) Mvh. Jan
|
|
|
|
|
H_sønderskov
Sølv bruger
Medlem: 18.Okt.2022
Point: 158
|
Accepteret svar
Sendt: 27.Feb.2023 kl. 14:19 |
uploads/2975/samsattekst.xlsm
Hej du kan jo prøve denne Mvh
|
|
H_sønderskov
Sølv bruger
|
Sendt: 26.Feb.2023 kl. 15:33 |
Hej Kan ikke se nogen løsning, da man ikke kan afslutte en tekst med et mellemrum, i en celle. kan du ikke finde et andet slut tegn? Mvh.
|
|
JAKIV
Forum Begynder
|
Sendt: 26.Feb.2023 kl. 16:31 |
Hej Der er celler, hvor der er mellemrum til sidst. F.eks. efter "Lig", er der ingen mellemrum fordi den hænger sammen med det næste ord "ger " som bliver til "Ligger ".
Håber du måske kan finde en løsning :-)
|
|
H_sønderskov
Sølv bruger
|
Accepteret svar
Sendt: 27.Feb.2023 kl. 14:19 |
uploads/2975/samsattekst.xlsm
Hej du kan jo prøve denne Mvh
|
|
Jørgen Christensen
Sølv bruger
Medlem: 31.Jul.2020
Point: 313
|
Sendt: 27.Feb.2023 kl. 15:26 |
Hej Det kan også klares uden Makro. Men jeg har måtte tage en hjælpekolonne i brug :-) Formel i feltet B2 (kopieres til felterne B1:B15): =HVIS.FEJL(HVIS(HØJRE(A2;1)=" ";HVIS(B1="";VENSTRE(A2;LÆNGDE(A2)-1);B1&VENSTRE(A2;LÆNGDE(A2)-1));"");A2)
Formel i C2 (kopieres til felterne C1:C15): =HVIS.FEJL(HVIS(B1="";HVIS(HØJRE(A2;1)=" ";"";A2);HVIS(HØJRE(A2;1)=" ";"";B1&A2));A2)
Årsagen til at du ikke kan skrive formlen i B1 og C1 er at der vil kommen en #REFERENCE! fejl i formlen i den første række.
Det er godt at forberede sig på sidste skoledag i god tid.
Held og lykke Jørgen
|
|
JAKIV
Forum Begynder
|
Sendt: 27.Feb.2023 kl. 21:55 |
Hej Faktisk virker både dit og H_sønderskovs løsning. Men da jeg synes VBA løsninge er lidt bedre, går jeg med den. Men rigtig MANGE tak for hjælpe. Mvh Jan
|
|
JAKIV
Forum Begynder
|
Sendt: 27.Feb.2023 kl. 21:57 |
Hej Rigtig fedt og godt VBA script. Præcis hvad jeg ønskede. Er der noget med at jeg kan give dig nogle point nu ? Det har jeg nemlig heller ikke helt styr på :-) Mvh Jan
|
|
H_sønderskov
Sølv bruger
|
Sendt: 28.Feb.2023 kl. 15:47 |
Hej Mange tak for tilbage melding. Jeg tror det med point, er hvor mange gange man har skrevet noget herinde. Mvh
|
|
InfoTAL
Sølv bruger
Medlem: 05.Okt.2017
Land: DK, 6900
Point: 382
|
Sendt: 01.Mar.2023 kl. 13:28 |
Til JARKIV - Jan.
Point: Besvarelsen findes: 1. FORUM regler, manualer 2. Hvordan markerer man accepteret løsning Her er der nævnt: "Den bruger som har postet det indlæg som du har markeret som accepteret løsning, tildeles 4 point og svaret fremhæves øverst i tråden som den accepterede løsning således": (det udløser 4 point, som ovenfor vist)
|
InfoTAL v/H.C. Bruger Excel 2024 DK, 64 bit. Svar gives/modtages.. Accepteret løsning: MARKER tråden med TAK/Accepteret svar s.e.&o.
|
|