Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketAfholdelse af møder

 Besvar Besvar
Forfatter
AllanChr Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 26.Aug.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Afholdelse af møder
    Sendt: 26.Aug.2019 kl. 19:43
Hej alle I kloge Excel folk

Jeg er blevet stillet en spændende opgave, men har endnu ikke kunne finde en løsning på den, så nu prøver jeg her.

Har fået til at opgave at lave en "mødematrix" 

Der er 26 mennesker som skal mødes til 2 mands møder.
Der afholdes i alt 7 møder.
Ved hvert møde er der 13 borde, og de sidder 2 ved hvert bord.

Nu er opgaven så at få lagt en matrix så de hver især møder så mange forskellige mennesker som det er muligt, og de skal naturligvis ikke mødes med hinanden mere end en gang.

Hvis det kan lykkes at få lavet en matrix for dette, er der også ønsker om at folk vil kunne skrive hvem de gerne vil mødes med, og/eller ikke vil mødes med.

Håber på der er en som ville gribe denne og give mig lidt feed back, hvordan man eventuelt kunne sætte sådan en matrix op, om det er Database, VBA eller et almindeligt Excel ark, er som lige meget.....

Jeg vil se frem til at høre fra jer.....

De venligste hilsner
Allan Christensen


 
Til top



Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Aug.2019 kl. 21:21
Hej AllanChr

Da jeg elsker exeludfordringer har jeg forsøgt at finde en løsning.  Jeg fandt hurtigt ud af at jeg ikke kunne opstille nogle formler der havde almen gyldighed, så jeg endte op med en løsning hvor jeg har anvendt 2 formler i hver række med møderækker.

Jeg har opstillet 13 rækker, hvis du har brug for flere, kan du bruge de opstillede rækker som inspiration.

Jeg vedlægger et link.


Jeg hører gerne fra dig, om du kan bruge forslaget eller ej.
Synes du om forslaget så marker med "TAK"
Kan du anvende forslaget så marker som "Accepteret løsning"

m v h mads32





Til top
AllanChr Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 26.Aug.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Aug.2019 kl. 17:02
Hej Jens Erik

Tak for dit forslag, og må sige, jeg er imponeret. 

Jeg er så blevet en smule klogere på den reelle opgave....

Der er stadig 13 borde, 26 deltagende, hvor der ved hvert bord, sidder to mennesker og holder møde, og der holdes 7 møder på en dag, så det vil sige alle kommer ikke til at holde møde med hinanden. Så kan man lave en matrix hvor de f.eks holder møde med 7 hver.

Et ønske hertil er faktisk, at nogen faktisk godt ved hvem de vil holde møde med, så de på en eller anden måde kan parres, det samme gør sig gældende at der er folk som ikke vil parres.

Det er forretningsmøder, og der er mange forskellige brancher repræsenteret, derfor vil det være bedst at kunne parre dem som vil have en interesse i at holde møde sammen. Pt gøres dette ved at man sidde og skrive et dokument og parre dem nærmest som med Zoduko, og det tager gerne en 12 timer at matche mødedeltagerne.

Det er selvfølgelig ikke sikkert at alle kan få det de gerne vil have, men kunne man lave noget som gav et godt forslag til hvordan mødestrukturen ville kunne se ud.....

Ved ikke om det bliver for komplekst nu. Men kunne kan lave matrixen så de holder syv møder og de ikke alle mødes med hinanden, det vil være en god start vil jeg mene.....

Ser frem til at høre fra dig..... 

og tak for din indsats indtil videre....

De venligste hilsner
Allan

   
Til top
AllanChr Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 26.Aug.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Aug.2019 kl. 17:39
Det er noget i stil med det her jeg tænker.

https://www.dropbox.com/preview/Excel/Mappe1.xlsx?role=personal

De venligste hilsner
Allan
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Aug.2019 kl. 20:11
Hej
Når jeg prøver dit dropbox-link får jeg beskedem at mappen med filen ikke eksisterer.

Til det forslag som jeg har sendt dig, er der 13 forskellige møde- kombinationer, og som jeg kan se det, er der ikke nogle der møder hinanden 2 gange.

Når der er nogle der vil møde hinanden kan du jo prøve at indtaste mødekombinationen. Som matrixsen er stillet op har jeg taget udgangspunkt i at deltager nr 1 møder deltager 2 til 13. Jeg vil prøve at opstille flere mødekombinationer, så deltager nr 1 møder alle mødedeltagere.

Vil du matche eksempelvis deltager nr 18 med deltager fra nr 1 til 13, skal du blot ændre tallene i den gule række. Der hvor der står 1, skal du indtaste 18, og der hvor der står 18 skal du indtaste 1.

Jeg arbejder med de nye rækker og vender tilbage.  

NB.  upload dit eksempel igen.
  
Til top
AllanChr Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 26.Aug.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Aug.2019 kl. 21:11
Her har du et andet link, håber det virker..... 

Jeg besvar lige dit svar i morgen.... 

Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Aug.2019 kl. 21:19
Hej

Her er et updateret forslag.

Når du kontrollerer de enkelte møderækker vil du se at der er nogle deltagere der møder hinanden 2 gange. 

Du kan jo få nogle andre kombinationer af møderækker hvis du bytter om på nogle af deltagernumrene.

Prøv dig frem, og se om det ikke giver dig en stor lettelse. Du slipper ikke helt for at anvende papir og blyant, men jeg vil tro at dine 12 timer bliver væsentligt reducerede.

Jeg har beskyttet ark5. Der er ikke anvendt koder.





Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Aug.2019 kl. 21:27
Hej 

Jeg havde ikke set dit link.

men her er filen hvor Bord nr er tilføjet.

Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Sep.2019 kl. 22:11
Hej AllanChr

Jeg savner dine kommentarer til mit sidste indlæg.

Til top
AnneMarieHH Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 02.Sep.2019
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Sep.2019 kl. 00:20
Hej. Jeg er helt ny i dette forum og ikke nogen excel-haj (men dog meget nysgerrig og stædig, når det kommer til at finde løsninger). Denne udfordring minder umiddelbart lidt om mit spørgsmål om fordeling af elever på vennemiddage, som jeg har stillet i forumet "Formler". :) 

I en klasse på 25 elever skal de fordeles i 6 hold x 8 datoer, så de møder flest muligt forskellige børn i grupperne. Jeg mangler muligheden for at kontrollere, hvor mange gange barn A møder barn B i en gruppe i løbet af et år (en gruppe = en række). 

Jeg håber at nogen har tid til at give feedback. :) 
Til top
JackJazz Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 22.Nov.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05.Dec.2019 kl. 16:11
Jeg faldt over denne gamle tråd og syntes det var meget interessant at finde ud af, hvordan man kunne løse det oprindelige problem så simpelt som muligt.
 
Jeg kom frem til det her:
 
/JackJazz
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk