Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketDatoproblemer på graf

 Besvar Besvar
Forfatter
Fiskefiske Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 13.Maj.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Datoproblemer på graf
    Sendt: 13.Maj.2020 kl. 02:31
Hej med jer.
Jeg har lidt problemer med at lave en graf som skal vise en højde på forskellige datoer. Løsningen skal være en punkt-basseret graf (XY-punkt, hvor punkterne ikke er forbundet), hvor datoerne går op af. Dato-intervallet skal løbe fra 1-1-2006 til 31-12-2020 (x-aksen). Det betyder at der for dele af grafen kommer til at mangle punkter, men dette er netop pointen, da den skal bruges til at sammenligne andre grafer. 

Det lyder forholdvis lige til, men der er et eller andet i mit regneark som ikke vil samarbejde (jeg har uploaded filen). 

X-aksen nægter at vise dataens datoer og vil da slet ikke indstilles i ovenstående dato-interval. 

Jeg har forsøgt at lave to løsninger:

Graf 1: XY-graf, hvor x-aksen mener vi er tilbage i starten af 1900-tallet.
Graf 2: Kurve med data-mærker, hvor jeg har farvet stregerne mellem punkterne hvide så de ikke kan ses. Her jeg kan ikke tilpasse dato-intervallet.

Er der nogen som kan hjælpe?
Mvh. Martin

https://forum.excel-regneark.dk/uploads/2684/EXCEL-PROBLEM.xlsx - uploads/2684/EXCEL-PROBLEM.xlsx
Til top



Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Maj.2020 kl. 09:29
Dine "datoer" i A2:A69 er ikke datoer i Excel forstand, men tekst. Du kan prøve i en blank celle at indtaste =ISTEXT(A2) eller =ER.TEKST(A2).

For at konvertere til rigtige datoer, gør følgende:

Indtast 1 i en blank celle og tag en kopi
Vælg A2:A69, Paste Special, sæt prik ved Multiply og tryk OK.
Formater A2:A69 med datoformat.

 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk