Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Årshjul - solstrålediagram

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten60 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 04.Maj.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 7
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten60 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Årshjul - solstrålediagram
    Sendt: 24.Feb.2024 kl. 20:47
Jeg har problemer med et Århjul (solstrålediagram).

Det giver mig ikke problemer, hvis der er lige mange opgaver i hver måned, men det er der ikke i det tilfælde, hvor jeg har problemer.

Der er fra 3-6 opgaver (0 i juli). Jeg har vægtet opgaverne i forhold til 1 - altså hvis der er 3 opgaver, så har jeg valgt vægten 0,33 osv.

Problemet er, at rækkefølgen ikke er korrekt med januar først - månederne står korrekt i tabellen med December, November osv.

Er der nogen, der kan hjælpe?
Til top



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jørgen Christensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Mar.2024 kl. 09:00
Hej Carsten
Det er den samlede sum for hver måned i kolonne D der afgør række følgen. Jeg har forsøgt mig med følgende værdier, ud fra antallet af aktiviteter pr. måned:
1 180
2 90
3 60
4 45
5 36
6 30
Hvis jeg gør det, kommer månederne til at stå i korrekt rækkefølge. Hvis du skulle få 7 aktiviteter en måned vil jeg foreslå dig at bruge et endnu større tal fx. 1.260 hvor alle tal fra 1-7 går op i uden at du skal til at have decimaler med.
Når alle måneder har samme sum, vi den første måned "starte" kl. 12, og den næste måned vil så stå til venstre for den første måned, altså mod uret rundt. Jeg ved ikke om det sidste giver mening :-)
Med venlig hilsen
Jørgen
Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen Christensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Feb.2024 kl. 15:28
Hej Carsten
Har du mulighed for at uploade et eksempel, hvor du skriver hvad der er problemet og hvad du gerne vil have.
Venlig hilsen
Jørgen
Til top
Carsten60 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 04.Maj.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 7
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten60 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Mar.2024 kl. 10:46
Mappe7.xlsxMappe7_2024-03-01_10-46-04.xlsx

Hej Jørgen

Nu har jeg forsøgt at lægge regnearket ind.

Mvh.
Carsten
Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jørgen Christensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Mar.2024 kl. 09:00
Hej Carsten
Det er den samlede sum for hver måned i kolonne D der afgør række følgen. Jeg har forsøgt mig med følgende værdier, ud fra antallet af aktiviteter pr. måned:
1 180
2 90
3 60
4 45
5 36
6 30
Hvis jeg gør det, kommer månederne til at stå i korrekt rækkefølge. Hvis du skulle få 7 aktiviteter en måned vil jeg foreslå dig at bruge et endnu større tal fx. 1.260 hvor alle tal fra 1-7 går op i uden at du skal til at have decimaler med.
Når alle måneder har samme sum, vi den første måned "starte" kl. 12, og den næste måned vil så stå til venstre for den første måned, altså mod uret rundt. Jeg ved ikke om det sidste giver mening :-)
Med venlig hilsen
Jørgen
Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jørgen Christensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Mar.2024 kl. 09:16
Hej Carsten
0,33 er ikke det samme som en tredjedel og 0,17 er ikke det samme som en sjettedel. Jeg har prøvet at erstatte 0,33 med "=1/3" og 0,17 med "=1/7". Det giver ikke samme resultat. Det skyldes at selvom Excel bruger mange decimaler i sine beregninger, så vil der på et eller andet tidspunkt skulle ske en afrunding.
Held og lykke
Jørgen
Til top
Carsten60 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 04.Maj.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 7
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten60 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Mar.2024 kl. 15:54
Hej Jørgen

Mange tak for hjælpen - det bliver nu præcist, som jeg ønskede! :)

Mvh.
Carsten
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk