Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketBeregning af forskudsopgørelse

 Besvar Besvar
Forfatter
Soeren50 Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 13.Aug.2015
Land: Danamrk
Status: Offline
Point: 80
Direkte link til dette indlæg Emne: Beregning af forskudsopgørelse
    Sendt: 24.Aug.2015 kl. 09:02
Hej

Jeg har brugfor lidt hjælp til kørsels dato / gyldig fra i beregning af skattefrit fradrag. Jeg har fået lavet beregninger når det er for et helt skatte år, men hvis jeg i løbet af skatte året vil ændre forskudsopgørelsen får det vel også betydning for skattefrit fradrag. 

uploads/1492/forskudsopgørelse.xlsx - uploads/1492/forskudsopgørelse.xlsx  

Med venlig hilsen
Søren
Til top



Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Aug.2015 kl. 09:39
Lad os lige starte med af få begreberen slået fast:
Der findes to former for begreber:

1)  Kørselsgodtgørelse, der udbetales skattefrit, når man kører for sit arbejde.
2)  Befordringsfradrag, der er et skattemæssigt (ligningsmæssigt) fradrag.

Alt for mange blnder disse to ting sammen - ja, selv når de benævner det 'Kørselsfradrag'.
Man kan IKKE få frarag for sin kørsel - ordet 'Kørselsfradrag' er blot med til at gøre det sværere, at skelne (ligesom man heller ikke kan få 'Befordringsgodtgørelse'.

Og, jeg synes, at du har blandet tingene unødigt sammen!

Hvis du mener Kørselsgodtgørelse, så er dette skattefrit, og få ingen indflydelse på din forskudsopgørelse.
Hvis du mener Befordringsfradrag, så er dette et ligningsmæssigt fradrag, og skal derfor placeres sammen med de øvrige ligningsmæssige fradrag i dit Excel-ark (og, vil derfor også få indflydelse på din forskudsopgørelse).

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Soeren50 Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 13.Aug.2015
Land: Danamrk
Status: Offline
Point: 80
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Aug.2015 kl. 09:53
Hej Excelgård

Ok, jeg blander nok begreberne lidt. Det har ikke noget med transport af gøre det jeg efter spørger.

Men hvis du ser på dette eks. uploads/1492/forskudsopgørelse-1.xlsx De gule markeringer. 
Hvis jeg i skatte året f.eks. får ændret rente udgifter fra f.eks. dato 15/6 får det vel betydning for det skatte frie fradrag resten af året. 
  
Giver det mening?
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Aug.2015 kl. 10:58
OK, på den måde...

Jo, du har ret i, at ændreringer i løbet af året får betydning for resten af året - men, for at kunne beregne dette skal alle de historiske data også medtages i din beregning - og, den forskudsopgørelse, du har lavet der, er en 'engangsberegning' for et helt år.

Og, så bli'r der pludselig kompliceret, for man kan vel i proncippet gå ind og ændre i sin forskudsopgørelse, hver eneste dag, og så er der pludselig rigitgit, rigtigt mange historiske data, der skal medtages og beregnes løbende, dag-for-dag, på!

Skat klarer det let, med deres store databaser, men at lave det samme i Excel bli'r nok for opfattende - men, det kan da lade sig gøre - dog bør man nok lade en makro løbe tabellen med historiske data igennem...
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk