Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketFra vertikal til horizontal opsætning

 Besvar Besvar
Forfatter
Palle Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 09.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Emne: Fra vertikal til horizontal opsætning
    Sendt: 09.Feb.2016 kl. 08:58
Jeg vedlagte eksempel er en forsimpling af et større regneark jeg har. Det vedlagte skal illustrere en vertikal opsætning, hvor ugedagene går fra top til bund. Jeg skal gerne have Excel til, at ligge den ned som illustreret til højre og gerne således, at ugedagene kun vises én gang men resultaterne nedenunder.
 
Nogen der har et bud?
Til top



Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Feb.2016 kl. 10:55
Optræder ugedagene altid 3 gange hver (eller et andet antal, men lige mange for hver ugedag)?
Og står de altid i rækkefølge, så mandage står øverst, så tirsdage o.s.v.?
Til top
Palle Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 09.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Feb.2016 kl. 11:30
Nej, ugedage vil ankomme i normal rækkefølge (mandag, tirsdag, ...) men en uge vil ikke altid  være populeret, da der ankommer nye data dagligt - mao en uge er ikke altid fuldstændig.
Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Feb.2016 kl. 13:53
D2: =HVIS(TÆL.HVIS(A:A;"mandag")>=RÆKKE()-1;B2;"")
E2: =HVIS(TÆL.HVIS(A:A;"tirsdag")>=RÆKKE()-1;INDIREKTE("B"&TÆL.HVIS(A:A;"mandag")+RÆKKE()-1);"")
F2: =HVIS(TÆL.HVIS($A:$A;"onsdag")>=RÆKKE()-1;INDIREKTE("B"&TÆL.HVIS($A:$A;"mandag")+TÆL.HVIS($A:$A;"tirsdag")+RÆKKE()-1);"")

o.s.v. indtil 
J2: =HVIS(TÆL.HVIS($A:$A;"søndag")>=RÆKKE()-1;INDIREKTE("B"&TÆL.HVIS($A:$A;"mandag")+TÆL.HVIS($A:$A;"tirsdag")+TÆL.HVIS($A:$A;"onsdag")+TÆL.HVIS($A:$A;"torsdag")+TÆL.HVIS($A:$A;"fredag")+TÆL.HVIS($A:$A;"lørdag")+RÆKKE()-1);"")

Formlerne kopieres nedad
Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Feb.2016 kl. 14:18
RÆKKE()-1 skal være RÆKKE() hvis der er overskrift over de første kolonner, som i dit eksempel
Til top
Palle Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 09.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Feb.2016 kl. 14:22
Så basalt set vil jeg kunne nøjes med denne her for at kvalificere om det virker. Der kommer intet resultat ud af det, desværre.
 
Ps. tak for hjælpen :)
Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Feb.2016 kl. 15:09
Det er nok min rettelse, der skaber forvirring, kun det ene sted skal det rettes i hver formel
f.eks:
J2: =HVIS(TÆL.HVIS($A:$A;"søndag")>=RÆKKE()-1;INDIREKTE("B"&TÆL.HVIS($A:$A;"mandag")+TÆL.HVIS($A:$A;"tirsdag")+TÆL.HVIS($A:$A;"onsdag")+TÆL.HVIS($A:$A;"torsdag")+TÆL.HVIS($A:$A;"fredag")+TÆL.HVIS($A:$A;"lørdag")+RÆKKE());"")

eller se vedhæftede fil 

Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Feb.2016 kl. 11:13
Nu er Palle her åbenbart ikke mere, men hvis andre senere skal bruge noget tilsvarende kom jeg senere til at tænke på at det ville være nemmere bare at tælle antallet af tomme celler i de foregående kolonner for dagenene tirsdag-søndag. Så kunne man slippe for at skriver et større antal tæl.hvis formler.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk