Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketHent celleværdier fra flere kriterier

 Besvar Besvar
Forfatter
Elkjær Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 06.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: Hent celleværdier fra flere kriterier
    Sendt: 07.Nov.2019 kl. 21:13
Hej,

Jeg sidder her med et problem som jeg gerne vil have løst, og dels høre om det er muligt at lave?
Jeg er igang med at udarbejde et excel dokument omkring brandkrav til byggeri, og derved har jeg fået opstillet en del kriterier (Bygningstype, brandklasse, anveldelsesklasse, risikoklasse og mere til) disse kriterier skulle gerne ind og hente celleværdier/data fra "Ark2" til "Ark1" udfra de overstående kriterier, hvordan forholder jeg mig til dette?

F.eks. de givne kriterier kræver at dataen fra "Ark2" celle B1:D3 samt C4:F6 vises i "Ark1" under hinanden, udfra de givne kriterier (7-8 stk).
Men hvis kriterierne ændre sig i "Ark1" skal den hentede data også ændre sig ifht. kriterierne. Disse kriterier står ikke som tekst eller noget andet i cellerne i "Ark2". Så det skal på en måde grupperes så excel kan finde den korrekte data?

Hvordan gør jeg dette, og hvordan er det bedst at opsætte den data der skal hentes, da det lige pt. har nogle celler som er flettet?

Håber dette kan lade sig gøre! :D

Mvh
Elkjær
Til top



Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Nov.2019 kl. 06:21
Har du mulighed for at uploade en eksempelfil her til sitet? Se tredje øverste punkt til venstre for vejledning.

Anfør selvfølgelig alle kriterier, og giv manuelle eksempler på ønskede resultater. 
Til top
Elkjær Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 06.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Nov.2019 kl. 22:08
Hej Hans,
Tak for svar, jeg prøver lige at vedhæfte/uploade et excelark til eksempel. Samt hvad ønsket er der skal ske Wink


Sagen er den at når der på ark "Krav" stå følgende i Cellerne A3, E3, K3, O3 og S3 

så skal der hentes den det data som står i cellerne A7:F9 fra ark "BR18" vises i cellen A7:F9 i ark "Krav" hvor den bibeholder formateringen samt de flettede celler fra ark "BR18" ligeledes skal den vise cellerne H8:I13+J10:R11 (se billede eksempel, det som er indrammet med rød)

Det skal vises under det første data der blev hentet ind.

Dernæst hvis kriterierne ændre sig til noget andet skal den finde dataen fra andre celler i ark "BR18" og vise det på ark "Krav" under hinanden uafhænging af hvordan opsætningen er på ark "BR18".
Dertil kommer det at hver emne (celler fra f.eks. A7:F9 kan blive vist udfra flere kriterier) 

Dette er blot et lille udpluk af det endelige skema, så hvert celle "gruppe" kan potentielt skulle vises hvis hvis 1 af 9 kriterier er sande osv.. :) Håber det giver lidt mere mening ellers må i sige til så må jeg se på om jeg kan forklare det bedre :D
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Nov.2019 kl. 07:19
Det var lige før jeg opgav på forhånd da jeg så, at du arbejder med flettede celler. Det er noget forfærdeligt bras, som, hvis det stod til mig, burde være forbudt i Excel.

Hvis jeg alligevel skal prøve at gå en smule ind i opgaven, så må jeg vide:

Skal der stå præcist det der står nu, altså både Etagebyggeri (Bilag 2) i A3, BR 18 i E3, 4 i K3, 2,5 i O3 og 10 i S3 for at der skal vises det der er indrammet med rødt?  Hvad hvis en eller flere af A3, E3, K3, O3, S3 er forskellig fra det, der står nu.

Hvad er alle de andre kriterier.

Hvad skal vises under hver af disse andre kriterier.

Hvor i filen findes den opstilling du i billedet kalder Bilag 2?

Hvis jeg skal forsøge at gå videre med det så giv venligst fulde specifikationer. Og så vil jeg iøvrigt forbeholde mig ret til at ophæve alle flettede celler.


Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Nov.2019 kl. 13:27
Hej  Jeg har lavet et forslag, som måske er der du ønsker. Der skal ske nogle tilrettelser af formler, så der er entydige grænser, for hvornår betingelser er opfyldt. Det gælder A37, A40, A44 g A47.                          Jeg vedlægger dropboxlink                                                                                                                 https://www.dropbox.com/s/72n055ikpzk20jf/Brandklasifikation_mads32_98.xlsx?dl=0
Til top
Elkjær Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 06.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Nov.2019 kl. 18:26
Det er også forståeligt, det er heller ikke mig som har stået for at opstille felterne med info ;)
Arket skal bruges til at klassificere bygningstypernes brandklasse, risikoklasse samt hvilke brandkrav en bygning skal overholde udfra bygningsreglementes præ-accepterede løsninger. Her ligger der der 10 bilag som oplister en masse krav (70+ sider pr. bilag) deraf der nu står "Etagebyggeri (Bilag 2)" da det info der står i dette "kapitel" henvender sig kun til etageboliger, som også er et af kriterierne ;) (Kan også være enfamiliehus (bilag 1), kontorbygninger (bilag 3) osv...)

Eksempel arket jeg lagde op har blot et lille udpluk af den samlede data om krav fra BR18, og er derfor ikke fuldent. Men de kriterier som der skal benyttes til at udvælge den korrekte data er bla. Hvilket bilag byggeriet er i, højde, etager, brandklasse, risikoklasse, anvendelsesklasse og afstand til skel, da alle disse parametre udløser hver deres krav.

Derfor kan en af cellerene i "BR18" være at den kun henvender sig til kriteriet, højde hvorimod en anden celle henvender sig til 3 af kriterierne og skal kun vises hvis disse er sande.

Håber det giver lidt mere klarhed eller om jeg stadig er lidt for utydelig med hvad jeg prøver at komme frem til? Ermm

Tak for dit svar også Mads32, det er også en mulig løsning at opstille den med en hvis funktion også gøre det derfra, så skal de tomme celler bare kunne skjules så det kun er de celler med tekst i som vises.
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Nov.2019 kl. 18:57
Beklager, men jeg trækker mig igen. 

Hans K.

Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Nov.2019 kl. 19:14
Hej

Hvis det  er meningen at alle tomme celler ikke skal vises, skal der laves en helt anden opstilling af de præ-accepterede løsninger.

Jeg giver Hans K ret i at det er noget bras med flettede celler.  Man kan jo blot indtaste data, der "fylder " mere end en cellebredde, men så vil blive vist hen over tilstødende "tomme" celler.

De "Noter" der er medtaget på bilag 2, er også inddateret uhensigtsmæssigt, idet de store flettede celler gør det besværligt at rulle ned over en siderne.   
Skal disse noter være med, eller kan der henvises til noterne et andet sted??

Når jeg åbner dit eksempel kan jeg se at der der oprettet kæder. Da du ikke har uploadet hele filen gør det det også svært at bedømme omfanget af præ-accepterede løsninger.

Kan du ikke uploade hele filen??  eller uploade filen med hele bilag 2.


Jeg tror at der skal opbygges et ark hvor alle Kriterier/krav indtastes øverst på siden. Nu viser du 5 Krav, men der er selvfølgelig mange flere, men hvor mange ????.

Derunder oprette afsnit for hver enkelt krav. Afsnittene skal indeholde alle præ-accepterede løsninger; men kun de forslag der opfylder kravene vises. Øvrige celler er tomme. Derefter vil det være muligt at skjule tomme celler/rækker.

Jeg håber på et hurtigt svar

m v h     mads32










Til top
Elkjær Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 06.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Nov.2019 kl. 20:33
Jeg siger mange tak for jeres hjælp og svar begge to. Jeg har nu prøvet mig frem og benyttet mig af din metode Mads, dog med ændret opsætning i bilag 2 for at få det til at fungere optimalt. Tak for det begge to, det fungere herfra Thumbs Up
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Nov.2019 kl. 20:38
Hej

Husk at lukke din tråd.  MArker som accepteret løsning, ved dit eget indlæg eller vore indlæg
Til top
Solgaards Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 09.Feb.2020
Land: dk
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Feb.2020 kl. 14:51
sidder selv og roder med at lave regneark til brandklasserne. fik du lavet et færdigt og brugbart regneark

venlig hilsen

Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Feb.2020 kl. 15:49
Hej Elkjær

Hvis du har fundet en løsning, er jeg da også interesseret i at se den.

Du har endnu ikke lukket tråden ved at markere med "Accepteret løsning" ved en af forslagene.

Du finder ikon til markering, øverst i venstre hjørne af skærmen

mafs32

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk