Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketFormel, måske LOPSLAG

 Besvar Besvar
Forfatter
allanjor Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 21.Apr.2021
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Formel, måske LOPSLAG
    Sendt: 21.Apr.2021 kl. 15:51
Hej,

Jeg har et regneark med 3 kolonner. A til C.

Kolonne A er land og kolonne B er volumen. Disse vælges i en listevisning, hvordan laver jeg så en formel der viser den korrekte værdi af kolonne C?

Og et ekstra spørgsmål er, om man kan lave listevisningen af kolonne A smartere, så der kun vises de 2 variabler der findes i tabellen (Frankrig og Italien)?



Håber I kan hjælpe :-)


Til top



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Apr.2021 kl. 08:18
uploads/2709/Frankrig_italien.xlsx

Hej
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit problem, men jeg har alligevel forsøgt mig med en løsning.
Problemet med LOPSLAG er at man kun kan slå én variabel op, og i dit tilfælde har du både landet og en værdi. Derfor har jeg lavet en hjælpekolonne (kolonne A) hvor jeg sammenkæder (SAMMENKÆDNING) oplysningerne i kolonne A og B (nu kolonne B og C), så jeg får et felt hvor der fx står "Frankrig75". I feltet hvor jeg har formlen med LOPSLAG bruger jeg også SAMMENKÆDNING for de to felter hvor jeg har valgt land og værdi.

Når der kun er to lande variabler, har jeg bare ladet den liste jeg validerer på se på felterne A7 og A8 (i og med at jeg har indsat en ny kolonne A til SAMMENKÆDNING bliver det B7 og B8). Hvis der var flere variabler, ville jeg nok bare lave en separat liste som jeg kunne lave opslaget i. Det er begrænset hvor mange lande der kan komme til at stå på listen :-)

Se om du kan bruge mit eksempel til noget, ellers er du nok nød til at uploade dit regneark, eller beskrive problematikken lidt mere præcist.

Med venlig hilsen
Jørgen
Til top
allanjor Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 21.Apr.2021
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Apr.2021 kl. 09:04
Hej Jørgen,

Det ser ud til at virke, og jeg får det resultat jeg skal bruge.

Tak for hjælpen :-)

Mvh.

Allan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk