Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Antal dage mellem to datoer?

 Besvar Besvar
Forfatter
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EXCELGAARD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Antal dage mellem to datoer?
    Sendt: 03.Nov.2023 kl. 09:45
Hejsa,

Jeg skal finde antal dage mellem to en given dato og dags dato (IDAG())

Problemet består i, at start dato ligger før år 1900.

Jeg har årstal stående i celle C10, f.eks. 1867.
Måneden står i celle C11, f.eks. 7
Og, dagen står i celle C12, f.eks. 15.

Det er let nok, at finde antal dage fra 1. januar 1900 til IDAG().

Men, at finde antal dage fra den givne dato, og op til 31.december 1899 driller mig lidt - der skal jo tages højde for, hvor mange gange den 29. februar forekommer i årene før år 1900.

Nogen, der har de vises sten?
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top



Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5493
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjarnehansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Nov.2023 kl. 11:28
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EXCELGAARD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Nov.2023 kl. 12:27
Hej Bjarne,

Det der kan jeg sagtens selv finde ud af - at lave en Macro/VBA funktion, der løser opgaven er ikke noget problem.

Men, i denne situation skal løsningen være en ".XLSx" fil, da indlæsningssystemet ikke acceptere ".XLSb" eller ".XLSm"....
...så løsningen skal være en formel.

Men, jeg tror dog, at jeg selv har fundet en metode, som jeg lige skal have afprøvet senere i aften.
(Det skal dog ikke afholde andre fra at give et bud, hvis I har et).
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5493
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjarnehansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Nov.2023 kl. 09:36
Ok jeg brugte det til slægtsforskning men kunne da godt bruge en formel til det også...
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Nov.2023 kl. 12:50
Du kan prøve at se om det her virker.
Du skrev ikke noget om, at det ikke måtte være Power Query, så her noget jeg har downloadet et eller andet sted fra for nylig. Husk at "Refreshe" når der kommer nye data.


Noget der måske kunne være et alternativ er den formel der er vist i Dato_Før_1900. Der vil i det mindste skullle noget tilretning til. Formlen, som den er her, giver, er jeg ret sikker på, det korrekte antal år, men ikke nødvendigvis det korrekte antal dage på grund af det med skuddage, du nævner.

Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EXCELGAARD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Nov.2023 kl. 09:31
Hej Drenge,

Tak for jeres bud, der dog ikke løste problemet.

Jeg fandt selv frem til en formel, der kunne klare opgaven - og, endnu engang er LET() vejen frem - hold kaje, hvor er den funktion genial...
...tror jeg "genopfinder" EXCELGAARD til formler alene, hvor LET() bliver fællesnævneren :-)
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
canaanwhy Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 08.Nov.2023
Status: Offline
Point: 2
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér canaanwhy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Nov.2023 kl. 07:53
Citat: EXCELGAARD EXCELGAARD skrev:

Hej Drenge,

Tak for jeres bud, der dog ikke løste problemet.

Jeg fandt selv frem til en formel, der kunne klare opgaven - og, endnu engang er LET() vejen frem - hold kaje, hvor er den funktion genial...
...tror jeg "genopfinder" EXCELGAARD til formler alene, hvor LET() bliver fællesnævneren :-)

Hello Excelgaard, 

Sorry my message is not about this topic, because this is the only way I find to connact you.
I find your question and answer in Microsoft office Community about "Embedded PDF document".
But your link about the solution doesn't work now. It auto jumps to Libre office.
Could you send me the code? 
My email: canaanwhy@126.com
Thanks a lot!
B&R

canaan
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EXCELGAARD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Nov.2023 kl. 12:17
Sorry, but my old website is taken off the Internet, which is why you can no longer access the link.

And, should I mail my old projects to everyone who writes me to request my old projects, I would spend hours doing so, eacgh week, thus I've simply decided to not do that either - besides, what would be the point of taking down my projects from the Internet, if I then just continued sending them?

Sorry...
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
canaanwhy Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 08.Nov.2023
Status: Offline
Point: 2
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér canaanwhy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Nov.2023 kl. 03:20
Sorry for bothering you. 
I thought it was some technical reason for the broken link, didn't think you took it off.

Thanks for you time.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk