Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketMeget lang If sætning, kan degt gøres smartere?

 Besvar Besvar
Forfatter
allanhaastrup Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 28.Dec.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Meget lang If sætning, kan degt gøres smartere?
    Sendt: 28.Dec.2011 kl. 17:33
Selvfølgelig fik jeg smidt den i den forkerte gruppe, det var absolut ikke meningen, ville have smidt den i filer.

Beklager
Mvh
Allan
Til top



Til top
allanhaastrup Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 28.Dec.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Dec.2011 kl. 16:18
Hej,

Jeg har et regneark hvor et ark skal hente data fra flere
andre i samme fil (export er navnet på arket).

Hvert af arkene symboliserer 1 uge (de hedder blot: 1, 2, 3 osv)

Hver uge er delt op i dage, med 4 rækker pr. dag.

Det er ikke altid alle 4 rækker i alle dage bliver brugt.
Måske kan der være tale om at enkelte dage slet ikke vil være brugt heller.

(håber det giver mening indtil videre)

Arket der skal hente data skal blot laves som række efter række.

Der skal hentes samtlige data der er i de enkelte ark for de enkelte uger.

Jeg har derfor lavet en meget lang if sætning som jeg vil høre om man ikke kan lave smartere.

Ok, formlen er bygget op på følgende måde. f.eks. skal jeg i en af kolonnerne i "eksport" arket hente data fra kolonne D i de forskellige uger. For at se om der er data i den pågældende række kigger jeg i kolonne g for den pågældende dag, for det vil være i kolonne g der først bliver skrevet noget ind i uge1 arket. (måske vil der i visse situationer slet ikke stå noget i kolonne d i uge arket, hvorfor jeg kigger i kolonne g)

Håber jeg stadig giver mening)

Jeg kigger så på hele dagens 4 rækker, f.eks. 3, 4, 5, og 6. på følgende måde:

=IF('1'!$G$3>0;'1'!$C$3;IF('1'!$G$4>0;'1'!$C$4;IF('1'!$G$5>0;'1'!$C$5;IF('1'!$G$6>0;'1'!$C$6;"-"))))


($ tegnene kan du se bort fra, de er bnlot medtaget da jeg skulle kopiere formlen andre steder hen i akret så formlen ikke ændrer sig

På næste linje i eksport arket kigger jeg så på række 4, 5, 6, og 9 (som er den første række i dag 2 for den pågældende uge)

=IF('1'!$G4>0;'1'!C4;IF('1'!$G5>0;'1'!C5;IF('1'!$G6>0;'1'!C6;IF('1'!$G9>0;'1'!C9;"'-"))))

Sådan bliver jeg ved for alle 28 rækker (7 dage med 4 rækker i hver)

Det er bare et helvede at skulle lave dem for de andre uger, fordi først skal jeg låse alle cellereferencerne med $ tegnet, for så at kopiere dem nedad i "eksport" arket for derefter at ændre dem, osv.

Så, kan det laves smartere?

Mvh
Allan Haastrup
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk