Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketÅOP

 Besvar Besvar
Forfatter
Malian Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 25.Maj.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Emne: ÅOP
    Sendt: 06.Feb.2013 kl. 22:59
Hej Dejlige kloge excelmennesker :)
 
Så har jeg endnu en gang brug for Jeres fantastiske hjælp med Excel.
 
Jeg sidder og vil gerne udregne ÅOP (er det ikke renters rente?) for et billån.
 
Jeg har følgende data:
Pris, Udbetaling (skal det trækkes fra beløbet der skal regnes rente på?), pris inkl. levering(skal leveringen forrentes?), rente, ÅOP, Samlet rentudgift for en løbeperiode på 84 mdr., ialt tilbagebetales, månedlig ydelse.
 
Hvordan får jeg samlet alle disse dataer så jeg selv kan regne på det?, vil gerne selv kunne bestemme hvor lang tid det skulle løbe, og måske den anden vej så jeg satte et max månedlig ydelse og den så gav resultatet med hvor længe det skulle løbe.
 
mener at dem der financerer det har faste løbetider som er: 3 år, 5 år, 7 år.
 
Håber I er ligeså hurtige som I plejer at være herinde så jeg kan se ad om det kunne lade sig gøre med vores nuværende økonomi at få en lidt større bil så der er plads til familieforøgelse :)
Elsker vores søn Erik
Til top



Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5418
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Feb.2013 kl. 08:45
Forbrugerrådet har, gennem bladet "Tænk", lavet en ganske god og let-forstålig ÅOP-beregner i Excel:

http://www.Taenk.dk/upl/cms/1/2621_AOP.XLS


Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Malian Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 25.Maj.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Feb.2013 kl. 22:17
jo men nu var det ikke lige det jeg skulle bruge :)
 
Jeg havde brug for at få hjælp til at sætte mine infos i formler så jeg kan "lege" med hvor længe lånet skal køre eller hvor meget jeg kan betale af pr. mdr. og så derfra få hvor lang tid det ender med at løbe...
 
Jeg undrede mig over hvad ÅOP var i forhold til hvad jeg skulle bruge for at lave disse udregninger :)
 
Synes bare det fra Tænk forvirrede mig mere end noget andet lige nu...
Elsker vores søn Erik
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5418
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Feb.2013 kl. 08:59
Ja, så tror jeg, at jeg får svært ved at hjælpe dig!

Regnearket fra 'Tænk' kan vel næppe gøres mere enkelt og stilles mere enkelt op - og, alle formler er lavet på den mest overskuelige og enkle måde.

Det kan ganske simpelt ikke gøres mere simpelt og lige ud af landevejen..

Hvis du ikke kan se på formlerne i det utroligt pædagogiske regneark, og se, hvad der sker, må forklaringen være, at du enten ganske enkelt ikke kender til regning og/eller Excel!

Og, i ingen af tilfældene kan jeg desværre hjælpe dig...
(Læs: Har tålmodighed til at forklare selv simple ting)

Lige nøjagtigt de ting, du beskriver der, at lege lidt med løbetid og/eller ydelse, er netop, hvad regnearket giver mulighed for...

Og, med bare det mindste kendskab til regning og Excel burde selv en meget nybegynder i Excel kunne overføre disse enkele formler til sit eget regneark...

Måske en anden i forummet har større tålmodighed og pædagogiske evner end jeg, men kan man ikke engang finde ud af et så simpelt regneark, så har man et stykke vej...

Sorry...
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Malian Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 25.Maj.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Feb.2013 kl. 12:24
Det eneste jeg kan se i det regneark der er at den udregner for mig hvor stor ydelsen vil være hvis jeg kender bestemte ting eller hvor stor ÅOP vil være hvis jeg kender andre oplysninger.
 
Kan måske godt bruge den med ydelsen men det andet kan jeg da ikke bruge til det jeg søger?
 
Og hvor finder jeg den nominelle rente? er det en kombination af ÅOP og den renten eller er det bare renten?
 
jeg er desværre ikke bankuddannet så har ingen anels om det med ÅOP og renter og renters rente osv.
Men Excel kender jeg altså pænt godt, og er ellers rimelig god til matematik (fik 11 på 13-skalaen i Erhvervsøkonomi) så det er altså ikke fordi jeg er dum som du antyder til.
 
Jeg kender bare ikke så meget til hvordan jeg mine informationer om lån til at passe ind så det er nemt og overskueligt for både mig og min kæreste at se hvor meget og hvor længe det bliver med forskellige lån. Min kæreste kan intet excel og kun mest basale regning så det er virkelig noget hvor der bare skal stå resultaterne for hans skyld for at han kan være med.
Elsker vores søn Erik
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5418
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Feb.2013 kl. 12:43
LOL LOL

Citat: Malian Malian skrev:

Og hvor finder jeg den nominelle rente?

Jeg tager et vildt gæt her, men måske i cellen ud for teksten 'Lånets såkaldte nominelle rente'???

Og, du behøver ikke kende den nominelle rente for at finde ÅOP, når  blot du kender de fire andre ting: Lånebeløb, ydelse, løbetid og gebyrer.
Og, du kan rent faktisk finde den nominelle rente i denne lille opstlling, blot ved at sætte gebyrer til nul.

Altså helt almindelig børnelæredom fra både folkeskolen og 1. år i erhvervsøkonomi på handelskolen (yeps, jeg har selv gået der Geek)

Forslag til læsning:
http://www.mybanker.dk/bank/alt-om-bank/alt-om-aaop/op-aarlige-omkostninger-i-procent

Og, du behøver altså ikke blive fornærmet, blot fordi jeg har en direkte måde, at sige tingene på - jeg har ingen intentioner om at fornærme nogen, men gider heller ikke gå på listefødder - jeg går ud fra, at vi alle er voksne mennesker herinde...
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Malian Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 25.Maj.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Feb.2013 kl. 22:39
mente hvad kalder man ellers nominel rente? Hvis jeg skulle bruge det regneark fra Tænk af skal jeg jo ligesom vide det for at finde ydelsen pr. mdr.
 
Skal IKKE udregne hvad ÅOP er... det står der allerede i mit første indlæg at den har jeg...
 
Jeg skal bruge følgende:
Hvis jeg indbetaler xbeløb så skal der betales yantal mdr.
Hvis jeg betaler xantal mdr skal der indbetales xantal kr.
 
Så er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af det udfra at der er faste rammer for løbeperioden som er på 36mdr, 60mdr, 84mdr.
Elsker vores søn Erik
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5418
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Feb.2013 kl. 13:06
Jamen, regnearket fra 'Tænk' har jo netop osse et felt til beregning af ydelsen?!?
Kvinde dog!
Ved du overhovedet noget som helst om renter og lån?!?
Du får det hele foræret i det regneark, hvis du bare har en 9-kasses eksamen - og, endnu mere med et 11-tal i erhvervsøkonomi (men, held er selvfølgelig osse en del af eksamensræset).
Citat: Malian Malian skrev:

Men Excel kender jeg altså pænt godt

Nej, det gør du så altså ikke!
Begge dine spørgsmål kan løses hurtigt og let med hver sin indbyggede simple og enkle Excel-funktion!
Citat: Malian Malian skrev:

Hvis jeg indbetaler x beløb så skal der betales y antal mdr.

= NPER ( rentesats ; ydelse ; lånebeløb )
Citat: Malian Malian skrev:

Hvis jeg betaler x antal mdr skal der indbetales x antal kr.

= YDELSE ( rentesats ; antal perioder ; lånebeløb )

...og, begge funktioner ville du havde fået forærende, hvis du blot kendte så meget til Excel, at du vidste, at man kun behøvede, at trykke på [Fx] i formel linjen, og dernæst vælge <Finansiel> funktioner!
Dermed vile man kunne hurtigt gennemse alle finansiele funktioner, og endda få en beskrivese af, hvad de beregner - på dansk!

Hvorfra skulle jeg vide, at du blander tingene same frk. 11-tal, når du ikke engang kan kende foreskel på nominel rente og ÅOP?!?

Forøvrigt, behøver man ikke Excel til noget så simpelt som rente/låneberegning - det kan gøres 100 gange hurtigere på en simpel lommeregner med '+', '-'. '*' og '/'.
Og, hvis du havde vist, hvordan man gjorde det på en lommeregner - som vi lærte i folkeskolen - så havde du ikke været i tvivl om, hvordan man gjorde i Excel - selv uden de indbyggede funktioner!

Man behøver ikke en bankuddannelse til at beregne noget så enkelt som en rente, afdragsperioder eller en ydelse - blot en 9-klasses eksamen!

Du har overhovedet INTET gjort selv: Kigget i Excel's funktioner/muligheder, læst op på ÅOP og renter, søgt på Internettet, eller andet!
Du har blot givet op på forhånd, smidt et spørgsmål herind, og forventet, at få det hele forærende - du gider ikke engang ofte bare lidt tid på at sidde dig ind i et ganske simpelt regneark, hvor du får det hele forærende - især med tanke på, hvor 'ganske godt', du kender Excel, og hvor høje karakterer du kan score i økonomi!
Og, så bli'r du fornærmet, når man giver dig links og henvisninger til, hvor du kan læse alt om det!

Jeeeez!
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk