Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketOptimering af længder

 Besvar Besvar
Forfatter
Minner Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 12.Aug.2018
Land: DK
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Optimering af længder
    Sendt: 16.Feb.2020 kl. 12:41
Hej.
Vil lige høre om excel kan det jeg søger:
Vi har et produkt på lager, i eksemplet er der 20 stk. hele længder (20000 mm) og nogle rester på 8000 mm og 6000 mm. Jeg har nogle ordrer i det produkt og her skal længdernes sammensættes mest optimalt så vi får den bedste udnyttelse af lagervaren, den sælges aldrig i korte længder (under 1600 mm) så alt under det regnes som spild. Jeg har tastet nogle linjer ind under ordrer.
Det jeg gerne vil have excel til er at regne de forskellige kombinationer ud og komme med den mest optimale løsning. Dvs. den del der skal beregnes er resultatblokken.

Nogen der ved om excel kan det?

Mvh
Carsten
Længdeoptimering_2020-02-16_12-40-50.xlsx
Til top



Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Feb.2020 kl. 22:47
Hej Carsten

Jeg tror ikke at der i exel kan opstilles formler der automatisk kan mindske dit svind.

Der kan sikker ikke opstilles nogle regler for hvornår og hvor meget der skal anvendes af de forskellige længder der er på lager.

Jeg har opstillet formler der beregner hvor meget der er tilbage på hver længde når du har anvend et stykke til en ordre. Er resten større en 1600mm  vises dette i en celle som så kan overføres til "Ny Lager" Er resten mindre end 1600mm indsættes resten som spild.

Jeg har indsat en skema der beregner den nye lagerbeholdning.

Jeg laver beregning på spild ved at dividere summen af spild med summen af de anvendte længder.

Jeg har lavet skemaer indeholdende 20 linjer til ordre og 20 linjer til inddatere de længder du anvender.

Hvis der i skemaet "Ny lager" vises "-" betyder det at der ikke er flere styk af den anførte længde, og du skal så slette længde og antal i skemaet "Lager"

du skal i lager skemaet inddatere de længder der står i kolonne V.

Du bør lave en liste med dine ordre, for at finde ud af hvad der vil være optimalt at haver af rester.

Du skal prøve dig frem for at få mindst mulig spild.

Jeg hører gerne dine kommentarer, om du kan bruge indlægget eller ej.


m v h mads32

Husk at markere med "Tak" hvis du kan lide indlægget.
Marker med "Accepteret løsning" hvis du kan bruge indlægget.
Ikoner til markeringer finder du i øverst vnstre hjørne af skærmen.




















Til top
Minner Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 12.Aug.2018
Land: DK
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Feb.2020 kl. 16:11
Hej og tak for svar.
Kan godt følge dit forslag, men lagerreguleringen sker automatisk i ERP, så det var en motor til selve algoritmen jeg søgte efter. Dvs. den der regner de mange kombinationer ud og kommer med den mest optimale løsning. Det er ikke en mulighed at gøre det manuelt da behovet er ca 50-80 kørsler pr dag i mange forskellige varenumre og lagerniveauer.

Har selv prøvet at lege lidt med problemløser i excel, men har ikke rigtig kunne få det kædet sammen med ovenstående ønske.

Mvh
Carsten
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk