Print side | Luk vindue

Uddata fra skema/matrix

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=4949
Udskrevet den: 11.Maj.2024 kl. 22:50


Emne: Uddata fra skema/matrix
Besked fra: Jesper P
Emne: Uddata fra skema/matrix
Posteringsdato: 22.Jun.2023 kl. 09:59
Hej
Jeg ved ikke om mit spørgsmål hører til her, eller under formler.

Jeg er ved at lave et skema, til overblik hvor nogle håndværkere skal ind i bestemte lejemål.
På første ark (inddata) har jeg i række 1, de forskellige lejemålsnumre stående. Dvs B1, C1, D1 ect.
I kolonne A fra A2 og ned, står månedens dato, startende fra 1. i A1 til 31. i A32.

Skemaet bliver så udfyldt med f.eks. håndværkergrupper, VVS, maler, rengøring mv.

På de efterfølgende ark er der så et ark for hver håndværksgruppe, hvor der så automatisk i dato orden, skal stå hvilket lejemål de skal gå ind på.

Jeg havde et lignende ark jeg satte op for +10 år siden, men har glemt hvordan, da jeg ikke har brugt det siden.

Mvh
Jesper



Svar:
Besked fra: thomasbk
Posteringsdato: 23.Jun.2023 kl. 08:37
Umiddelbart er min første kommentar at den måde du taster på ikke er optimal for det videre arbejde med dataene.
Når du taster data ind i en 'matrix' som reelt er et output format, så ligger man selv op til de videre udfordringer med at arbejde med disse data.
Så herfra et forslag om at indtaste data som 'rå data' i dertil indrettede kolonner istedet.


Besked fra: Jørgen Christensen
Posteringsdato: 26.Jun.2023 kl. 13:22
Hej

Her er et eksempel på hvordan den kan gøres:
uploads/2709/Oversigt_over_håndværkere.xlsx" rel="nofollow - uploads/2709/Oversigt_over_håndværkere.xlsx

Jeg har skrevet nogle kommentarer i de celler jeg har markeret med gul.

Venlig hilsen
Jørgen


Besked fra: Jesper P
Posteringsdato: 28.Jun.2023 kl. 09:53
Hej Jørgen

Mange tak, det vil som sådan godt kunne bruges.
Der sker dog det, at når jeg tilføjer et håndværkertype eller et lejemål i tabellen, så mister den data på de andre ark.
Skal det trykkes opdater et sted?

Mvh
Jesper


Besked fra: Jesper P
Posteringsdato: 28.Jun.2023 kl. 09:56


Besked fra: Jørgen Christensen
Posteringsdato: 28.Jun.2023 kl. 10:54
uploads/2709/Oversigt_over_håndværkere_2023-06-28_10-53-49.xlsx" rel="nofollow - uploads/2709/Oversigt_over_håndværkere_2023-06-28_10-53-49.xlsx
Øv. Problemet er at du bruger Excel 2016.
Du kan også prøve følgende:
Klik på et tilfældigt felt i tabellen på fanen "Oversigt". Vælg "Pivottabel" under "Indsæt" og tryk "OK"
Der bliver nu oprettet en ny fane, med en pivut tabel. Se opsætningen ved at klikke på tabellen.
Hvis du bytter om på "Dato" og "Lejlighed", får du sorteret på lejlighed først, og derefter dato.
Du kan oprette en pivut tabel for hvert håndværk.
Nu skal du dog trykke på "Opdater alle" på fanen "Data" for at få opdateret pivut tabellerne.

Se evt:
https://support.microsoft.com/da-dk/office/oprette-en-pivottabel-for-at-analysere-regnearksdata-a9a84538-bfe9-40a9-a8e9-f99134456576" rel="nofollow - Oprette en pivottabel for at analysere regnearksdata - Microsoft Support



Besked fra: Jesper P
Posteringsdato: 28.Jun.2023 kl. 12:18
Hej Jørgen

Jeps det er 2016.
Ja pivot kan selvfølgelig også løse det, omend det er lidt mere besværligt.

Jeg må lige lege videre med det.
Tak for hjælpen og indput.
Mvh
Jesper




Print side | Luk vindue