Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketReturner værdi på maks-dato

 Besvar Besvar
Forfatter
Scroat Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Apr.2020
Land: DK
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Returner værdi på maks-dato
    Sendt: 16.Apr.2020 kl. 09:44
Hej alle,
 
Håber I kan hjælpe med et problem, jeg har.
 
Jeg har et regneark med en kolonne A med et antal ID-kundenumre, som egentlig bør være unikke, men der forekommer dubletter, idet der i række B er forskellige datoer for status, mens række C angiver selve statussen på den enkelte dato i række B.
 
Jeg er interesseret i kun at få returneret statussen i række C for den seneste dato i række B. Hvis jeg bare bruger en simpel LOPSLAG funktion, returnerer den imidlertid bare statussen på den første række, den finder ID-nummeret i og ikke statussen for den seneste dato med ID-nummeret.
 
Eksempel på kolonner:
 
A             B                C
ID 1       10/01/20      Betalt
ID 2       12/01/20      Betalt
ID 3       14/01/20      Afventer
ID 1       20/02/20      I restance
ID 1       23/03/20      Afventer
ID 3       01/03/20      I restance
 
I ovenstående eksempel ønsker jeg at få returneret "Afventer" for ID 1 og "I restance" for ID 3 i alle de rækker, hvor der forekommer ID 1 eller ID 3
 
Håber I kan hjælpe :-).
 
Dbh. Kim
 
   For hvert ID-nummer kan der dog
Til top



Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Apr.2020 kl. 16:35
Det du har stående i E2:E11 er - i Excel forstand - ikke datoer, men tekst. Jeg har konverteret til rigtige datoer. Som tidligere skrevet, husk at det er matrixformler. Hvis ikke du indtaster første matrixformel på den måde jeg tidligere har beskrevet (og herefter kopierer denne formel til øvrige relevante celler), får du fejl.

Jeg har tabt overblikket over, hvordan det er du ønsker det, men måske er det som vist i kolonne I. Jeg har lavet A1:F11 til en Excel tabel.

Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Apr.2020 kl. 10:08
Med dine data i A3:C8 prøv:

=INDEKS($C$3:$C$8;MAKS(HVIS($A$3:$A$8=$A$1;1)*(RÆKKE($A$3:$A$8)-RÆKKE($A$3)+1)))

hvor A1 indeholder ID 1 eller ID 3 og så videre.
Til top
JackJazz Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 22.Nov.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Apr.2020 kl. 10:30
Jeg ville gøre det ved at lave 2 hjælpe-kolonner, således:

Hjælpe-kolonnerne kan naturligvis skjules, og der kan laves valgfelt med ID mm.

/JackJazz

Til top
Scroat Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Apr.2020
Land: DK
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Apr.2020 kl. 12:12
Hej JackJazz,
 
Mange tak for dit hurtige svar. Det virker jo rigtig fint, men det jeg her brug for er, at jeg kan få værdien frem uafhængigt af, at jeg skal indtast ID først. Dvs. at jeg gerne vil kunne få returneret værdien i alle de rækker, der indeholder ID-nummeret i kolonne A. Jeg har i faneblad 2 i vedhæftede vist, hvordan jeg har brug for det.
 
Ved ikke, om der er en god løsning herpå? Smile
 
Til top
Scroat Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Apr.2020
Land: DK
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Apr.2020 kl. 12:15
Kære Hans K,
 
Mange tak for dit hurtige svar. Jeg kan dog ikke umiddelbart få formlen til at virke. Måske gør jeg noget forkert?
 
Se evt. mit svar nedenfor med vedhæftede fil til JackJazz nedenfor, hvor jeg har lavet link til regneark, der i fane 2 viser, hvordan jeg har behov for at værdierne returneres i kolonne D.
 
SmileSmile
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Apr.2020 kl. 12:42
Til top
Scroat Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Apr.2020
Land: DK
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Apr.2020 kl. 13:12
Hej Hans,
 
1000 tak for svar - det giver jo god mening og virker i det eksempel, jeg har fremsendt tidligere :-).
 
Men faktisk står mine kolonner lidt anderledes end i det fremsendte eksempel, og kan ikke rigtigt gennemskue, så tænker at der måske skal ændres i formlen ift. rækker?
 
Jeg har vedhæftet sådan, som mine kolonner er bygget op, og i eksemplet vil jeg gerne have, at den returnerer statusværdien på den seneste dato, hvilket er C, men når jeg sætter matrixformlen ind, returnerer den D.....
 
Beklager, men kender ikke rækkeformlen, så kan ikke helt gennemskue, hvad den gør?
 
Bh Kim
 
Til top
Scroat Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Apr.2020
Land: DK
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Apr.2020 kl. 13:15
Og lige en tilføjelse:
 
ID nummeret i kolonne A er faktisk et tal og ikke "ID 1", ID 2" osv. Ved ikke, om det gør en forskel, så man ikke behøver at bruge en matrixformel? / skal bruge en anden formel.
 
Det kunne fx bare være tallet 7 i det fremsendte eksemepl i stedet for "ID 7"
 
 
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Apr.2020 kl. 15:11
Det er ikke nemt at teste med så få data du giver. Og det du skriver om ID 7 osv. forstår jeg ikke. I A2 står der da ID 7.

Til top
Scroat Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Apr.2020
Land: DK
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Apr.2020 kl. 15:32
Hej igen,
 
Mange tak - jeg vedlægger et udsnit af data, som de reelt ser ud med flere eksempler. Det er fordi, at ID numrene reelt er CPR-numre, men pga personfølsomhed, har jeg i eksemplet lavet dem om til "ID 1", "ID 2" mv. Men det kan være, at det forkludrer formlen, når det rent faktisk er et tal, der er i kolonne A. I vedhæftede har jeg derfor erstattet kolonne af med numre 1,2, 3 osv. 
 
Den status jeg skal have returneret for den nyeste datoværdi er stadig det, der står i kolonne C.
 
BH
 
Til top
Scroat Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Apr.2020
Land: DK
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Apr.2020 kl. 11:54
Hej igen,
 
I vedhæftede har jeg sat mine data ind i dit eksempel, og så returnerer den #I/T fejl.
 
Jeg kan godt få det til at virke tilnærmelsesvist, men kun så den returnerer værdien af den største dato i hele E-kolonnen for alle værdier i A-kolonnen. Men det skal jo kun være største værdi i E-kolonnnen for værdier, der modsvarer CPR i A-kolonnen.
 
Bh
 
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Apr.2020 kl. 16:35
Det du har stående i E2:E11 er - i Excel forstand - ikke datoer, men tekst. Jeg har konverteret til rigtige datoer. Som tidligere skrevet, husk at det er matrixformler. Hvis ikke du indtaster første matrixformel på den måde jeg tidligere har beskrevet (og herefter kopierer denne formel til øvrige relevante celler), får du fejl.

Jeg har tabt overblikket over, hvordan det er du ønsker det, men måske er det som vist i kolonne I. Jeg har lavet A1:F11 til en Excel tabel.

Til top
Scroat Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Apr.2020
Land: DK
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Apr.2020 kl. 22:42
Perfekt - har fået det til at virke nu :-).

Beklager de mange spørgsmål, men matrixformler er nye for mig. Det har været en stor hjælp!!

Bh Scroat
Til top
thomasbk Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 19.Jul.2015
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 85
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Maj.2020 kl. 10:38
Blot en tilføjelse til løsningen.

Såfremt bruger har excel fra office 365 med de nye auto spill array formler, så kan det løses med disse nye formler i stedet for de 'gammeldags' komplicerede matrixformler.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk