Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketSpørgeskema

 Besvar Besvar
Forfatter
Weiss Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 12.Mar.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgeskema
    Sendt: 12.Mar.2011 kl. 17:13
Håber I kan hjælpe mig. Jeg er blevet bedt om at lave et spørgeskema.
 
Spørgsmålene er grupperet med fire i hver blok. På hvert spørgsmål er der mulighed for "enig", "delvis enig", "uenig", "helt uenig". Det giver 1-4 point afhængig af svar. De 4 spørgsmåls resultater skal lægges sammen og bruges videre.
 
Jeg er nået så langt så jeg har fundet ud af at "gruppere" 4 alternativknapper og hver tilknytte dem til en celle.
Det der gerne skal ske når brugeren vælger alternativknap1 i spørgsmål1 er at tallet 4 (knap 2=3,knap 3=2, knap 4=1) er som resultat.
Når 4 spørgsmål er besvaret skal de fire resultater lægges sammen (og gerne så brugerne ikke ser det).
 
Hvis I har andre måder det kan gøres på en alternativknapper er jeg åben for det - det må bare gerne se lidt "prof" ud
Jeg vil også gerne have en "stopklods", der gør at brugeren ikke kan gå videre til spørgsmål 5 før de første 4 er besvaret.
Jeg bruger Excel 2003.
 
Håber en klog Excel M/K kan hjælpe mig.
 
SMil Smile
Til top



Til top
Weiss Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 12.Mar.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Mar.2011 kl. 17:32
uddybende spørgsmål - er der forskel på at vælge "alternativknap" (i menuen kontrolelementer) og "optionbutton (i visiual basic menu)
Til top
rassten Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 26.Okt.2010
Status: Offline
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Mar.2011 kl. 16:45
Jeg har lavet dette eksempel, som bruger makroer så hvis du prøver det skal du tillade at makroen er aktiv:
uploads/107/Spørgeskema.xls

Ved hjælp af en makro i "ThisWorkbook"

Private Sub Workbook_Open()
ActiveWindow.DisplayWorkbookTabs = False
Worksheets("Ark1").Activate
End Sub

vil det være Ark1 som starter op hver gang. Og Man kan ikke se de forskellig ark faner.
Når du trykker "start" får du vist en anden fane, her er 4 sp.  Ved hjælp af formlerne i kolonne J og K kan man se om alle spørgsmål er besvaret (formater med hvid skrift så disse  ikke kan se af brugeren).
Knappen "Næste" styre så ved hjælp af makroen

Private Sub CommandButton1_Click()
If Range("k14") = 4 Then
Worksheets("Ark3").Activate
Else: MsgBox "Du kan ikke gå til næste side før alle spørgsmål er udfyldt", , "Spørgeskema"
End If
End Sub

Hvis summen i celle K14 ikke 4, altså ikke alle´4 sp. er udfyldt, komme der en boks frem som gør opmærk som på at alle 4 sp. skal være besvaret.
Hvis de er det vil makroen gøre at næste ark bliver vist.
Det næste ark er så opbygget på samme måde, også med en "næste" knap, her er det så "Ark4" som bliver vist hvis alle sp er udfyldt.
Dette kan du så vælge at fortsætte så langt du har behov for.
Jeg håber dette kan bruges som inspiration.
VH rassten

Arbejde excel 2010
Privat excel 2010
Til top
Weiss Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 12.Mar.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20.Mar.2011 kl. 14:00
det gjorde mig lidt klogere på Excel, tak for det. 
Nu er jeg nået så langt at jeg har jeg Ark 2-ark 13 med spørgsmål som hver giver et resultat mellem 5 og 20. 
Til databehandling har jeg prøvet et diagram - men kan ikke finde noget der kan det jeg skal bruge... 
Den skal marke resultatet med en ring om tallet -på en linie af tal (5-20) og forbinde med en streg til linie 2 hvor resultatet af spørgsmål 2 er.... nogen ideér til det? 
Hvordan laver jeg en "nulstillingsknap" - altså ved start af skema skal den sikre at ingen alternativknapper er forvalgt ?


Vh Weiss
Til top
rassten Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 26.Okt.2010
Status: Offline
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20.Mar.2011 kl. 14:25
De alternative knapper du har lavet, er linket til en celle.
Det nemmeste er at overskrive denne celles værdi med et 0, så bliver de enkelte grupperede alternative knapper "fravalgt"
ved mit tidligere eksempel vil det være noget i stil med

Sub nulstil()

Application.ScreenUpdating = False
Worksheets("Ark2").Select
Range("J7,J9,J11,J13") = 0


Worksheets("Ark3").Select
Range("J7,J9,J11,J13") = 0


Worksheets("Ark4").Select
Range("J7,J9,J11,J13") = 0


Worksheets("Ark1").Select
Application.ScreenUpdating = True
End Sub


Jeg er ikke sikker på hvad du ønsker med diagrammet, hvordan det skal være...
VH rassten

Arbejde excel 2010
Privat excel 2010
Til top
Weiss Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 12.Mar.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Mar.2011 kl. 08:18
Tak for hjælpen, diagrammet vidste jeg ikke hvordan skulle være, men lavede det som et skema med betinget formattering - skulle egentlig bare markere det tal i en tralrække der passede med resultatet af spørgsmålene -
Weiss
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk