Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketStore regneark

 Besvar Besvar
Forfatter
MrC Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 19.Maj.2015
Land: DK
Status: Offline
Point: 136
Direkte link til dette indlæg Emne: Store regneark
    Sendt: 02.Jul.2015 kl. 22:06
Hej

Jeg har lavet flere regneark med store matix'er. Det tager lang tid at åbne disse regneark for excel regner og regner.
Så var det jeg tænkte at jeg opsplitte beregning i flere ark.
Men jeg har fået information om at man ikke kan henvise til et regneark der ikke er åbnet.
Hvis dette er rigtigt, så virker min ide med at osplitte min beregning i flere ark ikke, og der med kunne nøjes med at overføre resultaterne til næste ark.

Hvordan får man excel til at regne på flere store matrix'er og bruger resultaterne i andre store matrix'er uden at skulle have alle ark åbne på en gang. For lige nu kan det tage 5 minutter at åbne et ark.

Så hvordan opspiltter man en beregning der kræver flere marix'er ? Sådan at man ikke skal en formiddag på at åbne et ark.
Min makine er skam ok, en i7 med 16Gb ram og jeg køre 64 bit.

Nogen brugbare foreslag ?
Til top



Til top
Inaktiv profil Se dropdown
Gæst
Gæst


Medlem: 01.Apr.2015
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Jul.2015 kl. 07:23
Hvis du med:

"Men jeg har fået information om at man ikke kan henvise til et regneark der ikke er åbnet."

henviser til det jeg skrev den 1. luli 2015 kl. 18:10, så konkluderer du mere end mit udsagn kan bære. Jeg skrev at filen skulle være åben for at INDIREKTE fungerer. Der er muligvis workarounds, i hvert fald hvis en VBA ekspert vil træde til, men måske også formelmæssigt. Det sidste kan jeg ikke afgøre uden at se din(e) fil(er). Det samme for såvidt angår den lange åbnings-/beregningstid.

Der kan vel være situationer, hvor det er absolut påkrævet at linke til andre filer, men hvis du ikke behersker VBA, vil jeg i almidelighed betegne det som dårlig modeldesign.
Til top
MrC Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 19.Maj.2015
Land: DK
Status: Offline
Point: 136
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Jul.2015 kl. 19:28
/uploads/1440/Til_Forum_1.xlsx" rel="nofollow">uploads/1440/Til_Forum_1.xlsx
Hvorfor tager denne fil meget lang tid at gemme ?
Til top
Inaktiv profil Se dropdown
Gæst
Gæst


Medlem: 01.Apr.2015
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Jul.2015 kl. 21:22
På grund af en alt for heftig brug af den volatile funktion INDIREKTE i kombination med matriksformler.

Overvej grundigt om det virkelig er nødvendigt for dig at bruge alle de INDIREKTE funktionskald? Det er sådan noget der i høj grad er med til at "lægge Excel død".
Til top
Inaktiv profil Se dropdown
Gæst
Gæst


Medlem: 01.Apr.2015
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Jul.2015 kl. 08:34
Citat: MrC MrC skrev:

/uploads/1440/Til_Forum_1.xlsx" rel="nofollow">uploads/1440/Til_Forum_1.xlsx
Hvorfor tager denne fil meget lang tid at gemme ?

Om volatile funktioner, se her:

http://www.decisionmodels.com/calcsecretsi.htm

I vedhæftede har jeg erstattet alle INDIREKTE funktioner med navngivne områder. Jeg ved ikke om du kan acceptere det, men i hvert fald er det nu, i modsætning til tidligere, muligt at arbejde med filen.

Til top
thomasbk Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 19.Jul.2015
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 85
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Jul.2015 kl. 09:36
Jeg tænker at opgaveløsningen muligvis kan forbedres.
jeg er ikke klar over hvad opgaven består af, men måske den kan løses på anden vis, måske med en pivot.

Hvis du gerne vil have input til en anden opgaveløsning, skriv da gerne.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk