Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukkettal og tekst

 Besvar Besvar
Forfatter
larsJensen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Mar.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Emne: tal og tekst
    Sendt: 24.Jun.2016 kl. 13:02
Nu bliver det tricky!

Jeg har fået mit regneark til afspadsering op at køre - sådan da.
Nu er et sådan at, der indtastes f (fri), d (dag), a (aften) og så er der helligdagene.
Selvfølgelig er der lidt mere, men det kører med at lægge timer til og trække fra.

Der mangler dog en ting; enkelte timer: For at gøre det nemt for brugerne har jeg tænkt noget i stil med 
d +2 eller d -2.
Jeg har dog ingen anelse om, hvordan jeg trækker tallet ud, så det automatisk lægges til eller trækkes fra regnskabet.

Der er også forskel på, hvilket tidspunkt af dagen det er (50% eller 100%), men ovenstående er mit umiddelbare problem.

Kan det i det hele taget lade sig gøre??? Confused


Til top



Til top
Skemalægger Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 27.Okt.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2016 kl. 15:58
Hvis nu du laver en liste, du kan vælge de tilladte værdier fra (pull down), kan du have en timeværdi, der svarer til hver af værdierne og finde dem med en opslagsfunktion for så at summere timeværdierne ti sidst.
Det giver dig også mulighed for at lave en betinget værdi afhængigt af, hvornår på dagen det er.

Giver det mening ?
Upload evt dit skema.

Mvh Mikkel
Til top
Skemalægger Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 27.Okt.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2016 kl. 16:16
uploads/989/timeregnskab.xlsx

Her er et eksempel (dog ikke taget højde for tid på dagen)

Mvh
Til top
larsJensen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Mar.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2016 kl. 17:49
Jeg vil gerne uploade mit skema, men jeg må med skam indrømme jeg ikke kan finde ud af det!
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5509
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2016 kl. 19:21
du skal klikke på denneÅben fuld udgave af tekst-editoren derefter denneFil
så skal du trykke på gennemse for at fine den fil du vil upload
når du har markeret den trykke du på upload og så på ok
så skulle den gerne være upload
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
larsJensen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Mar.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Jun.2016 kl. 11:15
Det er ret håbløst!
Når jeg trykker på upload-knappen, får jeg en fejlbesked.
Nu har jeg 4 ens filer i filnavn-vinduet, som jeg ikke engang kan få lov at slette, så jeg kan starte forfra.

Jeg er bare gået i stå!
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Jun.2016 kl. 15:46
Kig evt. på den lille guide til upload til forummet /hvordan-uploader-man-filer-til-forummet_topic662.html"/hvordan-uploader-man-filer-til-forummet_topic662.html
 
//Allan
Til top
larsJensen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Mar.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Jun.2016 kl. 09:30
Jeg gør lige som guiden beskriver, men jeg får hver gang en besked: Fejl ved indsætning af objekt!

Jeg prøvede endda at uploade en billede af fejlmeddelelsen, men gæt engang...

Det eneste jeg kan komme frem til er, at min arbejdscomputer ikke tillader upload af filer, så nu vil jeg vente til jeg kommer hjem.
Til top
larsJensen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Mar.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Jun.2016 kl. 10:47
Jeg må konkludere at, jeg ikke kan uploade filer; lige gyldigt, hvilken PC jeg bruger, får jeg en fejlmeddelelse, så det gider jeg ikke bruge mere af min ungdom på!

@skemalægger
Jeg har ikke prøvet LOPSLAG før, så jeg skulle lige bruge lidt tid til at tyde eksemplet.
Hvis jeg så forstår eksemplet rigtigt, så er det i skemaet (det lyserøde), man lægger arbejdet; det er dér, man har kombinationerne af lidt overtid og lidt afspadsering.
Har jeg ret i det?

Da jeg ikke kan finde noget på nettet angående at separere tal fra tekst, så man på den måde kan arbejde med tallene alene, vil jeg prøve at arbejde videre med det skema og LOPSLAG.
Til top
Inaktiv profil Se dropdown
Gæst
Gæst


Medlem: 01.Apr.2015
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Jun.2016 kl. 11:20
Du skriver:

''
Da jeg ikke kan finde noget på nettet angående at separere tal fra tekst, så man på den måde kan arbejde med tallene alene, vil jeg prøve at arbejde videre med det skema og LOPSLAG.

Hvorfor så ikke stille spørgsmålet her?
Hvor står tallet, først, sidst, midt i.


'
'
''

Til top
larsJensen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Mar.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Jul.2016 kl. 05:52
@xor, det er ikke for at være uhøflig, men jeg har stillet spørgsmålet i første tråd...

Da jeg ikke kan uploade filer, vil jeg prøve at forklare det: Jeg arbejder på lidt skiftende tider, så jeg bruger som udgangspunkt f (fri), d (dag), a (aften) og dh eller ah til helligdagene; det sker så, jeg holder et par timer fri (eller omvendt), og det er de timer, jeg ikke rigtigt kan få arbejdet ind i arket; 
jeg tænkte så, om jeg kunne skrive, som et eksempel, d -2 eller d +2, men jeg ved ikke, hvordan jeg separerer tallet fra bogstavet, så man kan lægge det i formel.

Jeg har kigget på @skemalæggers forslag, og jeg prøver at få det til at passe sammen med, det jeg har.

Jeg har nogle kolleger, som er større Excel-analfabeter, end jeg er, så det er alfa og omega, at det skal være nemt for dem at overskue og udfylde.

Jeg håber, det giver mening...
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5509
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Jul.2016 kl. 09:08
prøv at sende dit ark til mig min mail adresse står under min profil .....
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
Skemalægger Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 27.Okt.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Jul.2016 kl. 10:15
Hej - Jeg havde overset dit spørgsmål.

A1-b8: Oversigt over tilladte timeværdier- Det er dem, der kommer frem i pull-down menuen i kolonne  F (Data, Datavalidering, Datavalidering, Liste). Kilde angiver Listen. hvorfra værdierne hentes med LOPSLAG).

Det burde ikke være nødvendigt at adskille tal og bogstav. men hvis det er vigtigt, kan du starte med at lade det være én tekst og så splitte det op i 2 dele med f.eks. Venstre(..) og Højre (..) funktionerne.

Skriv evt direkte til mig og send arket.

Mvh Skemalægger


Til top
Inaktiv profil Se dropdown
Gæst
Gæst


Medlem: 01.Apr.2015
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Jul.2016 kl. 13:14
@lars_Jensen

OK - jeg ved ikke om du har fået løst problemet med d-2 og d+2, men ellers kan du bruge:

=--HØJRE(A1;2)

hvis du har d-2 eller d+2 i A1.
Til top
larsJensen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Mar.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10.Jul.2016 kl. 09:21
Jeg skulle have haft modtaget e-mailbesked, når der tikkede noget ind på tråden, derfor har jeg ikke set svarene før nu.

Jeg blev inspireret af skemalæggers forslag, som jeg kombinerede med mit eget.
Jeg har derfor løst problemet ved at lave et skema med alle kombinationerne på afspadsering (der er kun cirka tres), hvor efter jeg bruger TÆL-funktionen.

Min oprindelige tanke (måske langt ude-tanke) med eksempelvis d-2 eller d+2 var: programmet ser -noget eller +noget og kan så selv finde ud af at trække fra eller lægge til, uden der skal laves et skema med kombinationer, som jeg har gjort. 
Det kan være, det kan lade sig gøre; i så fald må jeg finde ud af det stille og roligt, men nu har jeg da noget, SOM VIRKERLOL

Jeg kendte ikke HØJRE- og VENSTRE-funktionerne, så dem vil jeg, stille og roligt, kigge på.

@skemalægger, jeg kan heller ikke uploade arket direkte til dig, da forum ikke vil spille med...
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10.Jul.2016 kl. 14:00
Hej larsJensen
Citat: larsJensen larsJensen skrev:

Jeg skulle have haft modtaget e-mailbesked, når der tikkede noget ind på tråden,
Hvis du ikke modtager mails fra forummet, bør du kigge i dit spamfilter, måske ligger den der.
 
Citat: larsJensen larsJensen skrev:

jeg kan heller ikke uploade arket direkte til dig, da forum ikke vil spille med...
Det tyder på at du har en firewall eller et andet sikkerhedssystem som ikke er konfigureret korrekt.
Det kan også være browseren EDGE i Windows 10 som stadig er temmelig buggy, specielt med hensyn til fora. Vi anbefaler Google Chrome, Firefox eller lignende.
 
Kombinationen af de to ting, tyder på at der er noget i din opsætning/computer/netværk som blokerer for tjenester leveret af Dansk Regneark Forum. Der er ikke umiddelbart noget vi kan gøre for at løse problemet herfra - desværre.
 
Mvh Allan
Forum Admin
 
Til top
larsJensen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Mar.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Jul.2016 kl. 07:28
@allan

Angående punkt 1: Så fik jeg besked om dit indlæg, så jeg skyder det ind under noget periodisk, som kan ske med computere; det gider jeg ikke tænke mere på!

Angående punkt 2 kan det godt være, jeg har været lidt uklar; jeg har masser af filer liggende på jeres server (i uploads/1652/"filnavn"), så jeg kan godt uploade; det er, når jeg trykker på OK-knappen, jeg får følgende besked: Forum.excel-regneark.dk siger: fejl ved indsætning af objekt.
Det gør, jeg tror, fejlen ligger i jeres ende.

I daglig tale bliver vendingen: "jeg kan ikke uploade" jo nok forkert, da jeg jo godt kan uploade men ikke indsætte, hvilket jeg tager på min kappe, undskyld.
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Jul.2016 kl. 12:26
Du skal bestemt ikke undskylde, missionen er at få skidtet til at virke bedst muligt for alle.
Hvilken browser bruger du?

//Allan

Til top
larsJensen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Mar.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Jul.2016 kl. 14:31
Hej Allan

Jeg bruger Chrome
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk