Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketLøbetider

 Besvar Besvar
Forfatter
SuiGeneris Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 30.Nov.2010
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Løbetider
    Sendt: 30.Nov.2010 kl. 14:57
Hejsa. Jeg har et problem med Excel, som jeg har tumlet en del med. 

Jeg er en ivrig løber, og ynder at sammenligne mine minuttider på forskellige ruter. Når jeg kommer hjem fra en løbetur, indtaster jeg altså således ofte datoen, længden samt minuttiden. F.eks. 30.11.2010 -- 8,00 km -- 3,56. Jeg ønsker at udarbejde et regneark, hvor jeg kan danne mig en graf der for en given distance, kan følge med i min minuttid. Formålet er at kunne se efter et år, at jeg f.ejs. løb 8,00 km d. 1.1.2010 med en minuttid på 3,56 og d. 31.12.2010 løber jeg samme distance med en minuttid på 3,48. Der skal altså således laves en graf for hver "kontrol distance", dvs. en for 5 km., en for 8 km., en for 10 km osv. 

Hvis man blot indtaster tiderne som tal, altså f.eks. 3,56 (3 minutter og 56 sekunder), vil grafen jo vise et kæmpe spring til 4,02 (4 minutter og 2 sekunder) selvom den reelle tidsforskel kun er 6 sekunder. Det skyldes jo det faktum, at når man regner med tal, tager den jo også alt imellem 3,60 og 4,00 med, selvom det jo i tidsregning er det samme.

Håber at kunne få lidt hjælp herinde!!

På forhånd tak!

Christian.
Til top



Til top
Jan B. Hansen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 15.Feb.2010
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Nov.2010 kl. 17:22
Hej Christian
 
Hvis du allerede har arket, så kan følgende formel bruges til at omregne dine 100dele tal til 60dele.
Du har tastet 3,56 i cellen A1
 
=TID(0;HELTAL(VENSTRE(A1;FIND(",";A1;1)-1));HELTAL(HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-FIND(",";A1;1))))
 
Formater derefter cellen som klokkeslet (tt:mm:ss)
Nu vil dine 3,56 blive til 00:03:56
Skriver du 4,00 vil resultatet blive 00:04:00
 
Jan
Til top
SuiGeneris Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 30.Nov.2010
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Dec.2010 kl. 10:20

Kære Jan. Tak for dit hurtige svar. Jeg tror dog forståelsen af dit svar kræver et lidt højere niveau i brugen af Excel, end jeg kan prale med Smile

Jep, jeg har arket med alle tiderne. Og som du rigtigt nok skriver, så står tiderne anført eksempelvis som 3,56.

Som jeg har forstået dit svar, skal jeg kopiere din formel ind på de pladser, hvor jeg skal skrive tiderne (eks. 3,56 ind). Hvis jeg gør dette kommer Excel med en advarsel om cirkulær reference. Desuden kommer der på pladsen til at stå 12:00AM. Skriver jeg så 3,56 oven i denne, så ændrer tallet sig til 1:26PM. 

Et eller andet sted er der ihvertfald noget der går lidt galt :) Håber du lige har tippet til hvad jeg skal gøre anderledes.

Mvh
Christian!
Til top
Jan B. Hansen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 15.Feb.2010
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Dec.2010 kl. 10:44

Nå for den da Smile

Jeg har lavet et lille ark til dig, som viser hvad jeg mener.
Formlen skal nemlig være i en anden celle end den du taster i, så den konverterer din indtastning om til et format som Excel kan læse.
Så kan du lave din graf med formlens tal i stedet.
 
Prøv at kigge på denne:uploads/4/decimal_til_tid.xls
 
Jan
Til top
SuiGeneris Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 30.Nov.2010
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Dec.2010 kl. 10:55
YES YES YES! Super duper! Mange tak for hjælpen Jan! Nu virker det, og jeg kan se at nu er det bare at smække det ind i et koordinatsystem, så er det lige til at holde styr på løbetiderne. 

Igen, tak. Big smile
Til top
Jan B. Hansen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 15.Feb.2010
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Dec.2010 kl. 13:08

Det var så lidt Wink

Jan
Til top
SuiGeneris Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 30.Nov.2010
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Dec.2010 kl. 14:21
Hej Jan. Jeg er stødt på et lille spørgsmål mere. Hvis jeg skriver 4,00 f.eks., så er der en fejl i formlen. Den vil ihvertfald ikke beregne resultatet og skriver bare #VÆRDI. Løsningsforslag?

Chris
Til top
Jan B. Hansen Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 15.Feb.2010
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Dec.2010 kl. 14:42
Hej,
 
En fejl hos mig Embarrassed
Højreklik på den/de celle du taster i, vælg "Formater celler", klik på formatet "Tekst'
Klik "OK"
Tast nu i cellen igen, nu vil den regne rigtigt.
 
Jan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk